5 van de gekste stuurwielen in productieauto’s

Stuurwielen in auto’s zijn doorgaans rond en tellen in de meeste gevallen drie spaken. In de loop der tijd zijn er tal van constructeurs geweest die het eens “anders wilden aanpakken”. Kijk eens naar deze 5 gekke voorbeelden.

5 van de gekste stuurwielen in productieauto’s

Citroën DS

In 1955 pakte Citroën uit met de opvallende DS, die over een al even opvallend eenspaaksstuurwiel beschikte. Het resultaat van de verbeelding van Flaminio Bertoni…

Austin Allegro

De Allegro was lelijk, slecht gemaakt en onbetrouwbaar. Hij stond symbool voor een Engelse auto-industrie in volle neergang. Opvallend was echter zijn bijna vierkante stuurwiel…

Messerschmitt KR 175

Is het een vliegtuig? Nee. Een auto dan? Ongeveer, maar dan wel een met een stuur dat je geen wiel mag noemen. Messerschmitt (beroemd om zijn gevechtsvliegtuigen), begon met de productie van goedkope karren om Duitsers weer een vorm van mobiliteit te bieden.

Peugeot i-Cockpit

De i-Cockpit, ingehuldigd door de 208 van de eerste generatie, werd ontworpen om Peugeots te onderscheiden van de producties van andere fabrikanten. Kenmerkend zijn het instrumentarium in de hoogte en het stuurwiel met een piepkleine diameter…

Subaru XT

In de jaren ’80 bouwde Subaru zoiets als de XT, een coupé met typische lijnen voor die tijd… en met een stuurwiel dat op een revolver leek…