Lupo 3L
We schrijven 1998 en Volkswagen verrast vriend en vijand met een kleine stadsmus die amper 3 liter diesel per 100 km verbruikt. Deze Lupo 3L bleek echter veel te duur voor wat het was. Een lage dorst was toen ook veel minder “relevant” dan tegenwoordig…
Passat W8
Een jaar na de eeuwwisseling kwam Volkswagen met de Passat W8 aandraven, met onder de kap een bijzonder staaltje techniek. De ingenieurs hadden het blok van de Golf VR6 erbij genomen, twee cilinders verwijderd en dat aan weer zo’n naar een viercilinder teruggebrachte zespitter gekoppeld. Het resultaat (4+4=8) werd W8 gedoopt. Het vermogen van deze 4-liter uit 2001? Een aardige – doch niet opzienbarende – 275 pk.
Advertentie – lees hieronder verder
Touareg V10 TDI
Nog een jaar later, in 2002, produceerde VW de krachtigste productie-diesel ooit: de befaamde 5.0 V10 TDI. Deze kanjer was 313 pk sterk en leverde maar liefst 750 Nm, wat nu nog steeds gigantisch veel is. De topsnelheid bleef beperkt tot “maar” 225 km/u, maar trekken kon hij als de beste. Bovendien is bewezen dat deze dieselende V10 lang meegaat. Zo hebben we onlangs een exemplaar met 735.000 km op de teller te koop zien staan.
XL1
We springen naar 2011, want dan deed Volkswagen nog beter dan met de Lupo 3L. De XL1, opnieuw een diesel maar vooral een plug-in hybride, was effectief in staat om er minder dan 1l/100km brandstof door te jagen en werd dan ook de ‘1-literauto’ genoemd. Dit lichtgewicht (net geen 800 kg) puurde in totaal 69 pk uit een de combinatie 800cc-tweecilinder/elektromotor. Voor zijn aerodynamische design werd inspiratie uit regendruppels gehaald.
W12 Nardo
De leukste houden we voor het laatste. De Volkswagen W12 Coupé uit 2001, ook wel Nardò genoemd, naar het gelijknamige testcircuit, werd door Italdesign ontworpen en dat is eraan te zien. Zijn 6-liter W12, een middenmotor, dankt hij aan de combinatie van twee VR6’en (zie Passat W8…) en dat leverde 600 pk en zelfs een snelheidsrecord op.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be