Het Brussels Parlement heeft een beslissende stap genomen door te stemmen voor uitstel van de volgende fase van de LEZ. De stemming, goedgekeurd met een meerderheid van elf stemmen voor en drie tegen en één onthouding, zal het verbod op Euro 5-diesels en Euro 2-benzines uitstellen van 2025 tot 2027, als de beslissing bevestigd wordt tijdens de plenaire vergadering op 4 oktober.
Verschillende politieke partijen, waaronder MR, PS, Les Engagés en Open Vld, steunden deze wijziging van het oorspronkelijke tijdschema omdat de begeleidende maatregelen niet voldoende aangepast waren aan de huidige economische situatie. Deze voorstanders vinden het nodig om actief te luisteren naar de burgers, die niet over de middelen beschikken om hun voertuigen te veranderen, vooral door de opeenvolgende crisissen van de afgelopen jaren (covid, inflatie, energie enzovoort).
Voortdurende uitdagingen
De LEZ werd in 2018 ingevoerd om de luchtkwaliteit in Brussel te verbeteren door geleidelijk de meest vervuilende auto’s te verbieden. Volgens Leefmilieu Brussel heeft deze maatregel al geleid tot 40% minder uitstoot van stikstofdioxide (NO2), een resultaat dat pleit voor de maatregel. Het is een stap voorwaarts, maar om verder te gaan heb je natuurlijk publieke steun nodig. En die is duidelijk niet gemakkelijk te krijgen.
Brussel voldoet nog altijd niet aan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op het vlak van luchtvervuiling. De NO2-concentraties blijven gemiddeld dubbel zo hoog als de aanbevolen niveaus, en tot drie keer hoger in gebieden met druk wegverkeer. Leefmilieu Brussel heeft gewaarschuwd dat het uitstellen van de LEZ-verstrenging de klimaatdoelstellingen van het Gewest in gevaar kan brengen, in het bijzonder de Europese verplichtingen tegen 2030.
Advertentie – lees hieronder verder
Verdeelde meningen
Er bestaat echter een kloof tussen de stemming in het Parlement en de wensen van de Brusselaars. Volgens een peiling steunt een meerderheid van de Brusselaars de LEZ, met 52% voorstanders. Maar deze steun is duidelijk niet unaniem: vrouwen en jongeren zijn meer geneigd om deze maatregelen te steunen, terwijl mannen en de leeftijdsgroep 35-54 jaar meer terughoudend zijn. Er is dus een generatie- en sociale kloof. Sommigen vinden dat de volksgezondheid voorrang moet krijgen, terwijl anderen het opnemen voor werknemers met een laag inkomen die voor hun werk afhankelijk zijn van hun auto.
Welke toekomst?
Zowel burgers als politici (Ecolo/Groen in het bijzonder) vrezen dat dit nog maar de eerste stap is om de maatregelen terug te schroeven die genomen werden om de luchtkwaliteit (en levenskwaliteit) in Brussel te verbeteren. Ook andere projecten zoals het Good Move, dat de circulatieplannen in bijna alle gemeentes heeft veranderd, worden vooral door de MR op de korrel genomen. Niets ligt vast en een stap terug is dus niet onmogelijk.
In ieder geval wordt het lot van de LEZ definitief bezegeld op 4 oktober. Als het uitstel bevestigd wordt, zal dat een sterk signaal zijn over de toekomst van het milieubeleid in de hoofdstad. Er moet een evenwicht gevonden worden tussen de urgentie van de klimaatverandering en sociale overwegingen om ervoor te zorgen dat dit compromis de vooruitgang van de luchtkwaliteit niet ondermijnt. Het blijft een intens debat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be