Een tweedehandswagen kopen

Nieuw record tellerfraude: 486.240 km teruggedraaid

Car-Pass geeft de historiek van een voertuig weer en laat zo toe tellerfraude op te sporen. Dat loont, maar nog steeds wordt er gesjoemeld met de kilometerstanden van tweedehandswagens. De ‘topper’ was een Renault Kangoo waarvan de teller maar liefst… 486.240 km was teruggedraaid. Schaamteloos!

Geschreven door Alain De Jong | 11/05/2022

Ondanks het bestaan van de Car-Pass, die systematisch wordt geüpdate bij een onderhoud, een herstelling of de keuring van de auto, duiken er nog steeds gevallen van fraude met de kilometerstand van tweedehandswagens op.

De vzw Car-Pass meldt dat er in 2021 weer 1.578 overtredingen werden vastgesteld. Daarvan ging het over 906 binnenlandse verkopen (0,13% van het totaal) en in 672 (1,2%) ingevoerde wagens. Gemiddeld verminderde de tellerstand van Belgische voertuigen bij fraude met bijna 52.000 kilometer. Bij buitenlandse voertuigen was dat 75.000 km.

Le compteur kilométrique des voitures d'occasion peut être trafiqué. Prudence.

Car-Pass vermeldt hierbij dat in de top 10 van grootste fraudegevallen van 2021 de teller schaamteloos met meer dan 300.000 km werd teruggedraaid. Op nummer 1 staat een Renault Kangoo uit 2012, waarvan de teller een daling van bijna een half miljoen km vertoonde!

Data van constructeurs

Door de krapte op de automarkt stijgt ook het aantal buitenlandse voertuigen verder, waarvan de historiek nog steeds iets moeilijker te controleren is. Vandaar het belang om ook over de data van de ingevoerde wagens te kunnen beschikken via de merken zelf. Sinds 1 januari 2020 zijn de constructeurs verplicht om viermaal per jaar een tellerstand van hun geconnecteerde voertuigen aan Car-Pass mee te delen. Dat moet voor een regelmatige en frequente instroom aan data zorgen, waardoor het terugdraaien van de teller nog moeilijker is.

Car-Pass blijft echter kritisch, omdat er nog heel wat werk aan de winkel is. “We moeten inderdaad jammer genoeg vaststellen dat heel wat merken nog geen toegang verlenen tot de kilometerstanden van hun geconnecteerde voertuigen”, merkt gedelegeerd bestuurder Michel Peelman op. “De gesprekken verlopen moeizaam en ondanks de wettelijke basis verschuilen sommige fabrikanten zich achter de privacywetgeving of andere juridische en financiële argumenten om de data van hun geconnecteerde voertuigen niet te moeten aanleveren.”

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook