Mobiliteit

Deze verkeersborden verliezen een belangrijke functionaliteit

De verkeersborden in Wallonië veranderen volledig. Na het einde van de natriumverlichting op wegen en snelwegen ten voordele van leds, ondergaat nu de signalisatie een grote verandering. Snelwegpanelen verliezen hun verlichting en geven niet langer kilometerinformatie. En daar is een reden voor.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 10 jun. 2024 | Leestijd: 4 min

Iedereen die over de wegen van Wallonië rijdt of reist of, heeft misschien al enkele veranderingen opgemerkt. En dan hebben we het niet over de verlichting, die is overgeschakeld van natriumlampen (oranje) op leds, voor meer helderheid en minder verbruik. Nee, zoals Sud Info en RTL melden, heeft de verandering die aan de gang is betrekking op de verkeersborden, in het bijzonder degene die richtingen en dus locaties aangeven. SOFICO heeft besloten om alles om te gooien en verlichte borden af te schaffen om voor de hand liggende energiebesparende redenen. Maar er is nog een andere, meer verrassende aanpassing: de kilometeraanduiding (ofwel de resterende afstand tot een bestemming) verdwijnt. Een grondige transformatie dus, en nog opzienbarend ook, want op het eerste gezicht lijkt dit voor automobilisten alleen maar op een verlies aan leesbaarheid en duidelijkheid.

Maar bij SOFICO, dat verantwoordelijk is voor de uitrusting van de wegen, zeggen ze dat het in de geest van de tijd past. Sinds enkele jaren beschikken bijna alle automobilisten over een hulpmiddel dat alle weginformatie vervangt: het navigatiesysteem of de gps.

Advertentie – lees hieronder verder

Einde van de achtergrondverlichting

Voorbij zijn de dikke, verlichte borden die vroeger zo gemakkelijk te zien en te lezen waren in het donker. In plaats daarvan (de operatie zal binnenkort worden afgerond) komen er reflecterende borden. Natuurlijk zal deze verandering leiden tot aanzienlijke besparingen, niet alleen in termen van aankoop, maar ook in termen van onderhoud (een reflecterend paneel gaat niet kapot) en energiebesparing. SOFICO wijst er ook op dat reflecterende panelen het licht veel effectiever weerkaatsen en ook gunstig zijn voor de verkeersveiligheid, omdat ze passief zijn en schokken beter absorberen in geval van een botsing. Dit is een win-winsituatie voor weggebruikers.

En het zou hetzelfde zijn voor kilometeraanduidingen. SOFICO gelooft dat het gebruik van GPS beter is. “Het is nauwkeuriger en het voorkomt eventuele veranderingen, zoals de aanleg van nieuwe wegen of rotondes. Dat gezegd hebbende, om geld te besparen zullen het oude en het nieuwe systeem naast elkaar bestaan. In feite zullen de borden die al reflecterend zijn (en dus niet verlicht) en die kilometerinformatie geven, helemaal niet worden verwijderd. En op snelwegen blijven de borden die de afstand aangeven ook staan.

Twijfelachtig?

Voor VIAS zal het voor automobilisten weinig uitmaken of de kilometerstand wel of niet wordt aangegeven, tenminste vanuit het oogpunt van veiligheid. Als de besparingen er maar zijn, dat is het belangrijkste. En aangezien iedereen een locatietoepassing heeft… Nou ja, bijna dan. Dus we denken dat dit soort initiatieven de digitale kloof waarschijnlijk nog groter zal maken, vooral voor oudere mensen die niet per se GPS gebruiken. Hetzelfde geldt voor fietsers, die niet allemaal een routeplanner gebruiken. Kortom, hoewel de maatregel is genomen en ingevoerd, kan niet worden gezegd dat het helpt om reizen duidelijker te maken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon