Nieuwe modellen

Amper één Euro NCAP-ster voor de Dacia Jogger: waarom?

De nieuwste modellen van Dacia scoren zeer laag op de crashtests van EuroNCAP, het instituut bij uitstek dat de veiligheid van moderne wagens bestudeert. De Jogger, een kruising tussen een SUV en een break die 7 zitplaatsen telt, mag zich aan dit weinig benijdenswaardige clubje voegen.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 15/04/2022 | Leestijd: 3 min

De nieuwe Dacia Sandero kreeg maar 2 sterren van Euro NCAP en de elektrische Spring en de Logan MCV deden het zowaar nog slechter met een enkel exemplaar. Zij staan hiermee op gelijke hoogte met de Jogger, want ook die compacte en tegelijk ruime familiewagen moet zich met 1 ster tevreden stellen.

Hoe komt dit?

Dat Dacia een low-costmerk is, weet het kleinste kind. En om nieuwe auto’s zo goedkoop mogelijk aan de man te kunnen brengen, moet er op bepaalde vlakken flink worden bespaard. Zo weten we dat de Jogger het platfom van de Sandero Stepway heeft overgenomen, die vorig jaar met slechts 2 sterren werd ‘beloond’. De Jogger is echter minder goed uitgerust wat veiligheidssystemen betreft, waardoor zijn quotering nog lager ligt.

Advertentie – lees hieronder verder

De Jogger beschikt niet over een actieve motorkap, noch over detectie van zwakke weggebruikers. Kortom: de auto zal niet in de remmen duiken als er plots een kind vanuit het niets de straat oversteekt. Zaken zoals een rijstrookassistent, centrale airbags en knie-airbags ontbreken eveneens.

Euro NCAP kleeft zoals gewoonlijk percentages op de verschillende categorieën. Op het vlak van de bescherming van zijn inzittenden brengt hij het er nog redelijk vanaf (70% voor volwassenen en 69% voor kinderen), maar de Jogger haalt onvoldoendes voor de bescherming van zwakke weggebruikers en wat zijn actieve rijhulpsystemen betreft (respectievelijk 41 en 39%).

Is deze Dacia dan écht onveilig?

Dacia Jogger

Je moet weten dat het Europese crashtestinstituut de afgelopen jaren alleen maar strenger is geworden, met de nadruk op elektronische systemen die de controle van de bestuurder overnemen in geval van nood. Modellen die daar volgens Euro NCAP niet voldoende mee zijn uitgerust, zien hun score de dieperik ingaan. Het is dus niet zo dat moderne Dacia’s rijdende doodskisten zijn, maar hun bestuurders moeten wel te allen tijde (zoals het trouwens hoort in élke auto) hun ogen op de baan houden.

Renault Zoe Euro NCAP

Het kan trouwens nog slechter, want de Renault Zoé kreeg vorig jaar geen enkele ster uitgereikt. De kleine elektrische stadsmus van het Franse merk ging met de hakken over de sloot voor de bescherming van kinderen aan boord (53%) en buisde op het gebied van volwassen inzittenden (43%), zwakke weggebruikers (41%) en rijhulpsystemen (14%).

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie