De nieuwe Dacia Sandero kreeg maar 2 sterren van Euro NCAP en de elektrische Spring en de Logan MCV deden het zowaar nog slechter met een enkel exemplaar. Zij staan hiermee op gelijke hoogte met de Jogger, want ook die compacte en tegelijk ruime familiewagen moet zich met 1 ster tevreden stellen.
Hoe komt dit?
Dat Dacia een low-costmerk is, weet het kleinste kind. En om nieuwe auto’s zo goedkoop mogelijk aan de man te kunnen brengen, moet er op bepaalde vlakken flink worden bespaard. Zo weten we dat de Jogger het platfom van de Sandero Stepway heeft overgenomen, die vorig jaar met slechts 2 sterren werd ‘beloond’. De Jogger is echter minder goed uitgerust wat veiligheidssystemen betreft, waardoor zijn quotering nog lager ligt.
De Jogger beschikt niet over een actieve motorkap, noch over detectie van zwakke weggebruikers. Kortom: de auto zal niet in de remmen duiken als er plots een kind vanuit het niets de straat oversteekt. Zaken zoals een rijstrookassistent, centrale airbags en knie-airbags ontbreken eveneens.
Euro NCAP kleeft zoals gewoonlijk percentages op de verschillende categorieën. Op het vlak van de bescherming van zijn inzittenden brengt hij het er nog redelijk vanaf (70% voor volwassenen en 69% voor kinderen), maar de Jogger haalt onvoldoendes voor de bescherming van zwakke weggebruikers en wat zijn actieve rijhulpsystemen betreft (respectievelijk 41 en 39%).
Advertentie – lees hieronder verder
Is deze Dacia dan écht onveilig?
Je moet weten dat het Europese crashtestinstituut de afgelopen jaren alleen maar strenger is geworden, met de nadruk op elektronische systemen die de controle van de bestuurder overnemen in geval van nood. Modellen die daar volgens Euro NCAP niet voldoende mee zijn uitgerust, zien hun score de dieperik ingaan. Het is dus niet zo dat moderne Dacia’s rijdende doodskisten zijn, maar hun bestuurders moeten wel te allen tijde (zoals het trouwens hoort in élke auto) hun ogen op de baan houden.
Het kan trouwens nog slechter, want de Renault Zoé kreeg vorig jaar geen enkele ster uitgereikt. De kleine elektrische stadsmus van het Franse merk ging met de hakken over de sloot voor de bescherming van kinderen aan boord (53%) en buisde op het gebied van volwassen inzittenden (43%), zwakke weggebruikers (41%) en rijhulpsystemen (14%).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be