Crash

Deze auto’s kregen zopas 0 sterren van NCAP

Automodellen die geen enkele ster scoren op NCAP-crashtests zijn in de minderheid, maar ze bestaan wel degelijk. Zoals twee Fiats in Zuid-Amerika en een Renault in Europa…

Geschreven door Joris Bosseloo | 10/12/2021

Op Gocar hebben we het meestal over Euro NCAP, al is de organisatie achter de botsproeven ook actief in andere delen van de wereld. Zo kennen we bijvoorbeeld de Latin NCAP, eveneens een onderdeel van Global NCAP, die in Midden- en Zuid-Amerika nieuwe auto’s tot schroot herleidt en hen vervolgens op 1 tot 5 sterren trakteert, net zoals bij ons.

Zero points

Fiat Argo Cronos

Advertentie

Onlangs werden de Argo en de Cronos, twee aan elkaar verwante Fiats die in Argentinië en Brazilië van de band rollen en die, zoals hierboven aangehaald, niet bij ons worden verkocht, aan de Latin NCAP-crashtests onderworpen. Dat deed men al in 2019, met 3 sterren als quotering, en zopas nog eens, maar met een veel slechter resultaat.

Dat beide modellen anno 2021 geen enkele ster scoren, komt omdat de Latin NCAP strenger is geworden. De meest recente evaluatie mag je in één woord desastreus noemen, met amper 24,4% op de bescherming van volwassen inzittenden en zelfs maar 9,91% (!) voor kinderen. Het best scoorden ze op het vlak van voetgangerveiligheid, maar daarvoor werd ook maar een magere 36,9% genoteerd.

Ter info: de standaarduitrusting van de wagens die voor Brazilië bedoeld zijn, mist elektronische stabiliteitscontrole (ESC) terwijl dat systeem wel aanwezig is in alle exemplaren voor de Argentijnse markt. De minieme score van 6,98% in de categorie ‘Safety Assist’, waarin veiligheidssystemen onder de loep worden genomen, valt dus voor een deel te verklaren door het feit dat de Latin NCAP specifiek Braziliaanse modellen aan frut heeft gereden. Ze hebben wel sowieso twee airbags elk.

Fiat is niet het enige merk

“Zonder onze crashtests zouden we nooit geweten hebben hoe onveilig de Argo en de Cronos zijn, voor zowel de inzittenden als voor andere weggebruikers”, aldus voorzitter Stephan Brodziak. Het Italiaanse merk was naar eigen zeggen ook geschrokken en liet na de publicatie van de resultaten weten dat de aangehaalde modellen “veiliger zullen worden gemaakt”. (lees verder onder de video)

Fiat is trouwens niet het enige bekende automerk dat volgens NCAP onverantwoorde auto’s in bepaalde delen van de wereld levert. Eeneens in 2021 werden de voor Zuid-Amerika gebouwde versies van de Dacia Duster (die ginds een Renault-logo draagt) en de Suzuki’s Baleno en Swift met 0 sterren huiswaarts gestuurd.

En in Europa?

Deze situatie is zeldzaam en wellicht catastrofaal: de Renault Zoé heeft zopas al zijn sterren verloren in de nieuwste veiligheidstests van de onafhankelijke instantie Euro NCAP. De eerste elektrische Dacia, de Spring, doet het niet veel beter met een enkele ster.

Een ferme klap voor de Renault Groep: de onafhankelijke Europese instantie die de veiligheidskwaliteiten van auto’s evalueert door middel van crashtests, Euro NCAP, heeft zojuist alle sterren ingetrokken die eerder aan de Renault Zoé waren toegekend. En ook voor Dacia is de balans niet veel positiever met één luttel sterretje voor de Spring, de eerste elektrische auto van het budgetmerk. De situatie is des te verrassender – en waarschijnlijk dramatisch – omdat de groep er altijd een erezaak van maakte om de veiligheid van zijn modellen te garanderen. Het bewijs hiervan zijn de eerdere resultaten die altijd tot de beste behoorden.

Gevaarlijke auto’s?

Dacia Spring Euro NCAP

Deze beoordeling vormt duidelijk een probleem vanuit commercieel oogpunt, omdat kopers steeds meer belang hechten aan de veiligheid van hun voertuig. Maar waar schuilt het probleem? Zijn de Zoé en de Spring echt gevaarlijke auto’s? Eigenlijk niet. Zij zijn in feite de eersten die de prijs betalen voor het nieuwe beoordelingssysteem van de organisatie…  Maar toch, om dan meteen alles kwijt te raken…

Het nieuwe scoresysteem hecht nu meer belang dan voorheen aan de rijhulpmiddelen waarvan de effectiviteit tijdens het testen wordt geëvalueerd. Wie Dacia kent, weet echter dat de wagens van dit merk niet boordevol elektronica zitten en dat de modellen minder goed zijn uitgerust op dit vlak. Inderdaad, om zijn onklopbare tarieven op de markt te handhaven, ziet Dacia af van het installeren van dure assistentiesystemen. Ondanks zijn 100% elektrische aandrijving is de Spring geen uitzondering: hij heeft gewoon 6 airbags en een actieve noodrem die echter… geen voetgangers of fietsers detecteert.

Het resultaat: een score van 32% op dit aspect en 39% voor de bescherming van zwakke gebruikers buiten de auto. En voor de bescherming van volwassenen aan boord, is het niet veel positiever met een score van slechts 49%, die natuurlijk de technische band van de Spring met de Indiase Kwid verraadt.

De pil is moeilijk te slikken, ook al heeft Dacia erkend dat het dit resultaat verwachtte en dat het zijn aanpak daarvoor niet zal veranderen. De Dacia Sandero was trouwens onlangs beoordeeld met 2 sterren. Het is dus geen echte verrassing.

En wat met de Zoé?

Renault Zoe Euro NCAP

Het geval van de Zoé is een beetje anders, maar ook verklaarbaar, vooral door het feit dat dit model uit 2013 dateert.  Het werd gerestyled in 2019, maar er zijn technische componenten of functies die onmogelijk te implementeren blijven. Hoe dan ook, het contrast is opvallend aangezien de Zoe van 5 naar… nul sterren gaat. Maar nogmaals, dit wordt ook verklaard door het feit dat de geteste auto geen actieve automatische remwerking had, wat een optie blijft.

Aangezien de Euro-NCAP alleen de basismodellen evalueert, was het verdict duidelijk: 14% voor de veiligheidsuitrusting. Nog een probleem: de aangepaste zijairbag dekt nu alleen de borst en niet langer het hoofd en de borst zoals voorheen het geval was. Ook hiervoor gaf de Euro NCAP een rode kaart.

Wat te denken van deze resultaten? Dat deze auto’s niet gevaarlijk zijn of in ieder geval niet zo erg als de score van de beoordelingsinstantie doet vermoeden. En omdat we denken dat veel andere modellen met zoveel jaren carrière met een vergelijkbare score zouden eindigen.  Het spreekt voor zich dat de volgende generaties voertuigen aan alle evaluatiecriteria van het Euro NCAP zullen voldoen.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook