Nul punten scoorde de pas gerestylede Duster tijdens de Zuid-Amerikaanse Latin-NCAP crashtests (het equivalent van onze Euro-NCAP). Hij kreeg helemaal geen sterren… Nochtans is dit de nieuwste versie van de Dacia SUV, die in 2017 3 van de 5 sterren had gekregen tijdens zijn evaluatie door de zeer strenge Euro-NCAP-organisatie. Hoe is dit verschil dan te verklaren?
Made in Brazil
De Duster wordt op verschillende plaatsen op de planeet geproduceerd. Onder andere in Brazilië, waar hij wordt verkocht onder de Renault-badge. De daar geproduceerde versies zijn gevaarlijker dan die in Europa worden geassembleerd. Ten eerste omdat het model in Zuid-Amerika slechts twee frontale airbags heeft en geen zijdelingse of gordijnairbags. Maar het lijkt erop dat de structuur van de auto ook minder robuust is…
Schietstoel
Tijdens de Zuid-Amerikaanse crashtest werd de brandstoftank van de Duster doorboord na de frontale botsing. En tijdens de zijdelingse impact kantelde het voertuig zich om en ging er zelfs een deur open. Dit betekent dat een passagier zonder gordel uit het voertuig kan worden geslingerd. Dat is niet goed. . .
Advertentie – lees hieronder verder
Hier steviger
Het lijkt er duidelijk op dat de modellen die in Zuid-Amerika zijn geassembleerd minder stevig zijn dan onze Roemeense Dusters. Maar je moet ook weten dat de Latin-NCAP-organisatie onlangs haar evaluatienormen heeft aangescherpt. De tests zijn dus strenger geworden dan bij de lancering van het model, toen de Duster in 2019 nog 4 sterren had verzameld.
Maar goed, in een tijd van globalisering en robotisering van de autofabrieken, is deze zaak toch verontrustend te noemen. In zoverre dat de Latin-NCAP-organisatie Renault vraagt om alle in Brazilië geproduceerde Dusters terug te roepen om deze situatie recht te zetten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be