Verkeersveiligheid

Waarom de Dacia Sandero “slecht scoort” inzake veiligheid

De nieuwe Dacia Sandero heeft van crashtestorganisatie Euro NCAP amper twee sterren gekregen. Een onvoldoende dus, aangezien de maximumscore 5 sterren is. Maar hoe komt dit? En moeten we de Sandero hierdoor als een onveilige auto beschouwen? Ontdek het antwoord.

Geschreven door Joris Bosseloo | 04/05/2021

Om meteen op de laatste vraag te antwoorden: neen, de nieuwe Dacia Sandero is geen rijdend gevaar, want daarvoor liggen de standaarden in Europa nu eenmaal te hoog. Anders gezegd: moest dit model écht onveilig zijn, dan zou hij in ons werelddeel simpelweg niet te koop worden aangeboden.

Waarom dan maar twee sterren?

Crashtests van Euro NCAP verschillen anno 2021 nogal veel van die van vroeger, in die zin dat er ook rekening wordt gehouden met de standaard meegeleverde actieve rijhulpsystemen, of het gebrek daaraan. Is een automodel daar niet tot de tanden mee bewapend, dan staat een slechte score in de – komt ie – sterren geschreven. Een mooi voorbeeld is de Ford Mustang, die in 2017 ook maar twee sterren op zijn naam mocht schrijven van dezelfde organisatie. Onveilig? Neen, maar simpelweg niet volgepropt met allerhande systemen om de bestuurder bij te staan.

Terug naar de Dacia…

Dat Roemeense merk onder Franse leiding houdt de basisprijs van zijn modellen bewust zo laag mogelijk, om vervolgens opties (al dan niet veiligheidsgebonden) aan te bieden die de prijs verhogen. De nieuwe Sandero scoorde laag omdat hij in zijn basistrim alleen over de echt noodzakelijke (verplichte) systemen beschikt, en dus niet over zaken zoals een rijstrookassisent, waarvan wij persoonlijk vinden dat het meer kwaad dan goed doet. Het resultaat is amper 42/100 in de categorie ‘rijhulpsystemen’, en aangezien hij evenmin met snufjes als een actieve motorkap en een noodstopsysteem is uitgerust, ligt ook zijn score met betrekking op bescherming van zwakke weggebruikers behoorlijk laag (41/100). Kortom, wees niet bang van de Sandero, want zo slecht is hij niet, en weet bovendien dat hij onlangs betere resulaten heeft behaald bij het afleggen van de elandtest dan de nieuwe VW Golf en de Mercedes CLA, twee modellen die een heel pak meer kosten.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook