Nieuwe modellen

De Ford Focus krijgt een oppepper

Om er nog een aantal jaar extra tegenaan te kunnen, wordt de Ford Focus op een mid-career facelift getrakteerd. De verschillende edities krijgen een aangepaste styling, een bijgewerkte uitrusting, en ook op technisch vlak zijn er aanpassingen.

Geschreven door Maxime Hérion | 15/10/2021

Na de Fiesta is het nu de beurt aan de Focus om een facelift te krijgen. De hatchback en break, die in 2018 werden gelanceerd, worden op een verse neus met een vernieuwde, zeshoekige grille en koplampen met led-technologie getrakteerd. Achteraan is de evolutie beperkter, met enkel donkerder gemaakte lichten en een aangepaste lichtsignatuur.

Focus ST Line 2022

Afhankelijk van het uitrustingsniveau verschilt de ‘persoonlijkheid’ van de Focus: de ‘Titanium’ is elegant, de ‘ST-Line’ lijkt op een sportwagen zonder er één te zijn en de ‘Active’ heeft een SUV-uitstraling, onder andere dankzij zijn plastic carrosseriebeschermers.

Ford Focus Active 2022

Technologischer

Binnenin is het grote nieuws de komst van een indrukwekkend, centraal gemonteerd 13,2-inch scherm in combinatie met de nieuwste generatie van het SYNC4-infotainmentsysteem (met de mogelijkheid om op afstand updates uit te voeren). Met dit systeem, dat intuïtiever werkt dan voorheen, kan je ook de airconditioning bedienen, waardoor de middenconsole vrij is van knoppen. Persoonlijk vinden we dat geen voordeel.

Toch mag de Focus dankzij dit grote scherm, in combinatie met het 12,3″ digitale instrumentenpaneel, een bank vooruit.

Ford Focus 2022 interieur

Het interieur blijft ongewijzigd bij deze facelift. De enige aanpassing is de koffer, die een dubbele bodem heeft en waarvan het laadvolume toeneemt van 341 tot 358 liter voor de berline en van 575 tot 593 liter voor de breakversie.

Automaat

Motorengewijs blijft bijna alles bij het oude. Wel kunnen de uitstekende EcoBoost-benzinemotoren van 125 en 155 pk met 48V lichte hybridisatie voortaan gecombineerd worden met de 7-traps Powershift-automaat met dubbele koppeling. De 1.5 EcoBlue-diesel van 95 of 120 pk blijft ongewijzigd op post.

En wat met de Focus ST?

Die snelle jongen verandert evenmin op motorisch vlak. Zijn 2.3 turbo blijft 280 pk leveren, al duikt er wel een nieuwe carrosseriekleur op: ‘Mean Green’.

Focus ST 2022

Opvallend: in tegenstelling tot tal van hedendaagse modellen is de Focus niet verkrijgbaar als hybride of plug-in hybride.

De reeds gekende prijzen

De Focus 1.0 Ecoboost van 100 pk begint bij € 23.444. De mild hybrid instapversie (1.0 125 pk) kost € 25.619 en de variant met de nieuwe automatische 7-bak mag vanaf € 27.263 de deur uit.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook