Heeft Elon Musk ons allemaal beetgenomen? In oktober vorig jaar kondigde de Tesla-topman aan dat een kleine Tesla met een prijs rond 25.000 dollar, de Model 2 of Q, geen zin had. Het doel van Musk leek veranderd en hij legde de nadruk op de Cybercab, de zelfrijdende ‘robotaxi’ die al in 2026 moet verschijnen.
Maar sinds december circuleren er hardnekkige geruchten dat de kleine Tesla al bijna klaar is. En dat dit model niet lang meer op zich laat wachten: er is sprake van een debuut in het begin van het tweede kwartaal van dit jaar
I present to you:
— Dominic BRNKMN (@DominicBRNKMN) December 11, 2024
Tesla Q - The short one. 🤏
A smaller Tesla made for large cities and urban traffic, starting at $24,990. Available as a hatchback and a sedan. 😎
by @DominicBRNKMN
What do you think? 🙂↔️ pic.twitter.com/OiMApaY05z
Dringend model?
Deze ‘geheime’ ontwikkeling is niet verwonderlijk, aangezien de zaken bij Tesla de jongste maanden niet al te goed lopen. De verkoop staat op een laag pitje, door een structurele daling van de vraag naar elektrische auto’s in Europa, net als in de Verenigde Staten. Daarnaast reageren steeds meer klanten op de scherpe politieke houding van Elon Musk.
Advertentie – lees hieronder verder
Door deze dalende verkoopcijfers bevindt Tesla zich in een zeer moeilijke positie en zou het merk grote behoefte hebben aan een betaalbaarder model dat op grote schaal verkocht kan worden. Dit model zou goed van pas komen om zowel de verkoop als de inkomsten van het merk op te krikken.
Tijd voor betaalbare elektrische auto’s
Tot nu toe zocht Elon Musk het in de hogere segmenten in plaats van elektrische auto’s te populariseren. Voor een pionier is dat jammer, want Tesla had de publieke erkenning, de technologie en zijn netwerk van Superchargers om dit te realiseren. Sindsdien is het merk ingehaald door concurrenten die kleinere, meer betaalbare elektrische auto’s gelanceerd hebben (de Chinezen) of daarmee bezig zijn (de Europeanen). Daar draait de elektrificatie om: modellen aanbieden die financieel kunnen concurreren met thermische modellen en een breder publiek bereiken, zodat de massa de elektrische auto aanvaardt.
Beloftes?
Er circuleren natuurlijk veel geruchten over wat er achter de Model Q schuilgaat. Het spreekt voor zich dat de auto gebaseerd wordt op het platform van de Model 3 en Y, om de schaalvoordelen te verbeteren. Enkele weken geleden meldde GlobalChinaEV dat de Model Q “15% kleiner” en “30% lichter” wordt dan de Tesla Model 3. Hij zou ook “3,98 m lang” zijn en “aanzienlijk minder kosten om te produceren”. Er komen waarschijnlijk twee varianten met één of twee elektromotoren en LFP-batterijen met een capaciteit van 53 kWh of 75 kWh. Maar dat laatste is onwaarschijnlijk, want zulke grote batterijpakketten zouden de prijs van het model verhogen. Dat is niet de bedoeling, zeker gezien de Chinese concurrentie. Waar rook is, is vuur, luidt het gezegde. In elk geval begrijpt niemand waarom Musk een compact Tesla-model zou schrappen. Dit model lijkt steeds essentiëler om te overleven, vooral nu overal ter wereld de steunmaatregelen voor de aankoop van elektrische auto’s afnemen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be