Lotus Emira i4: de nieuwste ode aan Colin Chapman?

Is de Lotus Emira i4 explosief? Niet echt. Zijn aantrekkingskracht ligt ergens anders: het is de laatste lichtgewicht Lotus die in lange tijd is geproduceerd en luidt het einde van een tijdperk in.

Gepubliceerd op 19 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Lotus Emira i4: de nieuwste ode aan Colin Chapman?

Lotus heeft altijd één regel gevolgd: gewicht is de vijand. Deze formule is bedacht door de oprichter, Colin Chapman, die zich terecht richtte op gewichtsbesparing in plaats van onnodig meer vermogen. Deze benadering heeft modellen voortgebracht die even emblematisch als historisch zijn: de Lotus Seven, de Elite (de eerste Grand Tourer met een kunststof carrosserie) en de Elise, die de comeback van het merk markeerde aan het einde van de jaren 90.

Vandaag is het de Emira die het merk trots maakt, want de elektrische SUV Eletre, die nu te bestellen is, weerspiegelt niet echt de geest van het merk. Dat geldt ook voor de al even elektrische supercar Evija, waar we nog steeds op wachten. Sterker nog: de Emira, de goedkoopste van alle Lotus-modellen, is meer dan ooit de laatste verdediger van de Lotus-principes, nu hij zijn 3,5-liter V6 uit Toyota heeft ingeruild voor een 2-liter viercilinder met AMG-turbocompressor.

lotus-emira-i4-2023-1600-006

Minder krachtig, maar lichter

Puristen zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn als ze het specificatieblad lezen: het verlies van twee cilinders betekent dat het vermogen is gedaald van 406 pk naar 360 pk. Een tegenvaller? Niet echt, want het koppel is met 10 Nm toegenomen, terwijl de 4-cilinder motor zijn maximum koppel over een breder bereik blaast. En het wordt nog beter: de 4-cilinder en zijn 8-versnellingsbak zijn zo’n vijftig kilo lichter dan de V6 en zijn 6-versnellingsbak (1.446 kg tegenover 1.495 kg), wat veel goeds belooft voor meer wendbaarheid en efficiëntie.

Advertentie – lees hieronder verder

2024-Lotus-Emira-i4-21-copie

Vóór de overstap naar elektrische aandrijving lijkt Lotus ons nog een laatste mooie vuurwerkshow te bieden, die weliswaar zijn prijs heeft (de ‘First Edition’ kost € 97.625), maar die meer dan ooit een collector’s item is tegenover rivalen die zeker interessant zijn, maar minder exclusief (Toyota Supra GR, Jaguar F-Type P300 R of BMW M2), met uitzondering van de Alpine A110 R, die hetzelfde beleid voert.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lotus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe modellen
Honda Prelude: comeback in 2026

Nadat hij in 2001 van de Europese markt verdween, keert de Honda Prelude in 2026 terug. Onder de motorkap komt een zelfopladende hybride aandrijflijn.

Deze week 2 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lotus voertuig?
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.