Lotus heeft altijd één regel gevolgd: gewicht is de vijand. Deze formule is bedacht door de oprichter, Colin Chapman, die zich terecht richtte op gewichtsbesparing in plaats van onnodig meer vermogen. Deze benadering heeft modellen voortgebracht die even emblematisch als historisch zijn: de Lotus Seven, de Elite (de eerste Grand Tourer met een kunststof carrosserie) en de Elise, die de comeback van het merk markeerde aan het einde van de jaren 90.
Vandaag is het de Emira die het merk trots maakt, want de elektrische SUV Eletre, die nu te bestellen is, weerspiegelt niet echt de geest van het merk. Dat geldt ook voor de al even elektrische supercar Evija, waar we nog steeds op wachten. Sterker nog: de Emira, de goedkoopste van alle Lotus-modellen, is meer dan ooit de laatste verdediger van de Lotus-principes, nu hij zijn 3,5-liter V6 uit Toyota heeft ingeruild voor een 2-liter viercilinder met AMG-turbocompressor.
Minder krachtig, maar lichter
Puristen zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn als ze het specificatieblad lezen: het verlies van twee cilinders betekent dat het vermogen is gedaald van 406 pk naar 360 pk. Een tegenvaller? Niet echt, want het koppel is met 10 Nm toegenomen, terwijl de 4-cilinder motor zijn maximum koppel over een breder bereik blaast. En het wordt nog beter: de 4-cilinder en zijn 8-versnellingsbak zijn zo’n vijftig kilo lichter dan de V6 en zijn 6-versnellingsbak (1.446 kg tegenover 1.495 kg), wat veel goeds belooft voor meer wendbaarheid en efficiëntie.
Advertentie – lees hieronder verder
Vóór de overstap naar elektrische aandrijving lijkt Lotus ons nog een laatste mooie vuurwerkshow te bieden, die weliswaar zijn prijs heeft (de ‘First Edition’ kost € 97.625), maar die meer dan ooit een collector’s item is tegenover rivalen die zeker interessant zijn, maar minder exclusief (Toyota Supra GR, Jaguar F-Type P300 R of BMW M2), met uitzondering van de Alpine A110 R, die hetzelfde beleid voert.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be