Mazda heeft een rijke traditie op het vlak van sportwagens. Iedereen kent de verdiensten van de wankelmotor en de fantastische Cosmo 110S uit 1967. Of de RX-7 (in verschillende generaties), die in 1981 de 24 Uren van Francorchamps won met Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw achter het stuur. Of het prototype 787B, die in 1991 de 24 Uren van Le Mans won.
Sinds het einde van de RX-8 heeft Mazda zich uitsluitend gericht op de (nog altijd erg verleidelijke) MX-5. De huidige (vierde) generatie keerde terug naar het basisprincipe van het model: lichtheid. Al jaren verlangen liefhebbers van het merk naar de terugkeer van een coupé met een sterke persoonlijkheid die de RX-7 en RX-8 kan opvolgen. Er zijn verschillende ontwerpstudies gepresenteerd, maar tot nu toe kregen die geen vervolg.
Echte comeback?
Ook de concept car Iconic SP, onthuld op het Autosalon van Tokio in 2023, wekte de indruk niet meer dan een stijlstudie te zijn, die de aandacht moest vestigen op de wankelmotor. Maar nu blijkt dat deze concept car weleens werkelijkheid kan worden. Dat zegt Mazda’s designverantwoordelijke Masashi Nakayama. Hij bevestigde aan onze collega’s van Car Scoop dat de productie van de auto ‘niet zo veraf’ is.
Advertentie – lees hieronder verder
Ter herinnering: bij de onthulling werd deze coupé met retro-futuristische lijnen aangedreven door een elektromotor, gevoed door een zeer kleine batterij, die op zijn beurt aangedreven wordt door een wankelmotor die fungeert als een range extender. Deze technologie (bekend als EREV of Electrical Vehicle with Range Extender) wordt de komende jaren misschien wel uitgebreid.
Opvolger RX-7 en RX-8
“Dit concept is niet zomaar een showmodel. De auto is ontworpen om er een productiemodel van te maken”, zegt Masashi Nakayama. Voor zover we weten, is dit de eerste keer dat Mazda zich ertoe verbindt dit Iconic SP-concept te bouwen. De kers op de taart is een – weliswaar voorlopig – tijdschema dat deze intentie bevestigt. De lijnen van de concept car lijken ook duidelijk: hij is bedoeld als opvolger van de RX-7 en RX-8. Toch verklaarde Mazda dat de SP ook een maatje kleiner kan zijn, vergelijkbaar met de MX-5. Hoe dan ook verzekert Mazda dat het design behouden blijft, met name de opvallende koplampen.
Naohito Saga, algemeen directeur van de afdeling R&D Strategy Planning bij Mazda, benadrukt ook het belang van details: “Hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer interessante details de auto onthult.” Dit geldt voor de positie van de deuren, de verhouding tussen de vormen en de positie van de inzittenden. Kortom, het ontwerp is niet willekeurig getekend, maar bestemd voor serieproductie.
Birotorconcept
Mazda is uiteraard spaarzaam met details over de technische aspecten van de concept car Iconic SP. Momenteel gaat het om een wankelmotor met twee gekoppelde rotors die een totaalvermogen van 365 pk levert. Volgens Mazda kan de range extender aangepast worden om op elk type koolstofneutrale brandstof te lopen, inclusief synthetische brandstoffen. Dit zou aangevuld kunnen worden met een systeem dat CO2 opvangt aan het einde van de uitlaatlijn, waaraan de ingenieurs van het Japanse merk momenteel werken. Volgens bepaalde bronnen kan deze Iconic SP coupé volgend jaar al in een definitieve versie gepresenteerd worden. We kunnen niet wachten…
Nieuwe generatie
Dat is nog niet alles: Mazda kondigt ook de nieuwe generatie van de CX-5 SUV aan. Die krijgt een eigen hybridesysteem, anders dan het huidige systeem dat met Toyota gedeeld wordt. Mazda heeft ook aangekondigd dat het werkt aan een nieuwe generatie verbrandingsmotoren, de SkyActiv-Z, die efficiënter wordt dan de huidige SkyActiv-X.
Deze motoren zijn in 2027 voorzien. Tot slot is Mazda zich ervan bewust dat het achterloopt bij de elektrische auto’s. Het merk zal in 2027 ook een cross-over op batterijen aanbieden, waarschijnlijk afgeleid van het Arata-concept dat onlangs op het Autosalon van Peking onthuld werd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be