Vaarwel V8 en welkom viercilinder en elektromotor. De nieuwe Mercedes-AMG C63 S E Performance breekt dus volledig met het verleden, al wil dat niet zeggen dat hij aan kracht inboet. Integendeel zelfs, want de lat werd net (nog) hoger gelegd dankzij de ervaring van de constructeur in de Formule 1.
De krachtbron met ‘amper’ twee liter slagvolume, verdeeld over vier kokers, levert een fenomenale 680 pk aan vermogen en een al even indrukwekkende 1.020 Nm koppel. Het betreft een vierwielaandrijver, voorzien van een benzinemotor bijgestaan door een elektrische turbo, en van een elektrocentrale die alleen de achterwielen aandrijft. Deze C-klasse der C-klasses sprint in amper 3,3 seconden van 0 tot 100 km/u en is elektronisch begrensd op 250 km/u (of 280 km/u indien je die optie aanvinkt).
Advertentie – lees hieronder verder
Niet om minder te verbruiken
Het 4Matic+-systeem van de C63 S E Performance pakt, net zoals dat van de A45 en andere Audi RS3‘s, uit met een driftmodus die extra plezier moet bieden. Voor de goede verstaander: driften op de openbare weg is illegaal, dus bijster veel ben je daar niet mee. Verwacht evenmin dat de hybridisatie het verbruik naar beneden haalt, want de elektrohulp dient uitsluitend om de prestaties te maximaliseren. De puur elektrische autonomie bedraagt dan ook maar een zeer schamele 11 km…
Een lichtgewicht is de nieuwe C63 evenmin. Droog aan de haak legt hij meer dan 2,1 ton op de schaal, wat de ingenieurs heeft verplicht om zijn chassis te verstevigen. Geen overbodige luxe. Daarnaast werden de sporen verbreed, beschikt hij over meedraaiende achterwielen voor extra wendbaarheid en, last but not least, zijn de remmen van topniveau.
Lente 2023
Deze nieuwe AMG komt volgend voorjaar op de markt. Als klant krijg je de keuze tussen een vierdeurs berline en een break, alsook tussen 19- en 20-inch wielen. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be