TEST Audi RS3 Berline: driften… of toch maar niet?

De Audi RS3, te koop als Sportback en Berline (of Sedan), is een graag geziene gast in het straatbeeld, of toch bij een bepaald bevolkingstype. Noem dit gerust een supercar in zakformaat die bovendien geschikt is voor kleine gezinnen. Maar hoe rijdt deze vijfcilinder turbo?

8 / 10
Gepubliceerd op 18 september 2022
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Audi RS3 Berline: driften… of toch maar niet?

Laat ons beginnen bij het begin, namelijk de motor. Tot de grote vreugde van de vele fans, ondergetekende inbegrepen, wordt de RS3 nog steeds aangedreven door een huilende, 20 kleppen tellende 2,5-liter vijfcilinder turbo. Da’s best opvallend in een tijd waarin downsizing meer dan ooit wordt toegepast en zelfs bepaalde Mercedes-AMG-modellen – we denken in de eerste plaats aan de machtige A45 – die zich door een ‘ocharme’ 2-liter vierpitter in beweging laten brengen.

De beslissing om de levensduur van de vijfcilinder nog een tijdje te verlengen, heeft iets historisch. Audi begon zulke motoren al in 1976 te verkopen, beginnend met de 136 pk sterke 100 5E C2, en de blokken werden legendarisch sinds de komst van de Quattro, waarvan de rallyversie de autosportwereld op zijn kop zette. Let wel, dit is hoogstwaarschijnlijk de laatste RS3 die ermee uitgerust zal zijn, dus voeg hem maar bij het rijtje van modellen die je nú moet kopen (voor het te laat is).

audi_rs_3_sedan_2022_official_corner_front

Op het eerste zicht lijkt het dat de 2.5 van de nieuwe RS3 ongewijzigd uit de vorige generatie werd overgeheveld. Da’s niet correct, want ondanks hetzelfde vermogen (400 pk, wat mooi het midden houdt tussen de 381 en 421 pk van respectievelijk de Mercedes A45 AMG en diens S-versie) treedt de volledige paardenstal vroeger in actie, bij 5.600 tr/min om precies te zijn. Bovendien steeg het beschikbare koppel met 20 Nm (500 Nm in totaal) en is dat al vanaf 2.250 tr/min volledig aanspreekbaar. Het resultaat is dat hij zelfs sneller dan de AMG A45 S uit zijn startblokken schiet, met een 0-100 km/u-sprinttijd van 3,8 seconden (3,9 voor de Mercedes). Een miniem verschil, maar op café kan je daar wel mee uitpakken. Ter vergelijking: de ‘oude’ RS3 deed 3 tienden van een seconde langer over de net aangehaalde oefening.

Advertentie – lees hieronder verder

Hoe rijdt hij?

Niet zoals een gewone A3, laat dat duidelijk zijn. De aanzet van de RS3 is bijzonder krachtig en de nervositeit spat ervan af, of toch zeker met de ‘dynamische’ setting ingeschakeld. Eens je het gaspedaal diep hebt ingedrukt, wil je niet meer lossen en dat is een compliment. De keerzijde: je zit zéér snel boven de maximaal toegelaten snelheid, wat uiterst frustrerend werkt omdat dit model nu eenmaal uitdaagt, van de gasrespons tot de besturing en het algemene weggedrag. De topsnelheid bedraagt trouwens 250 km/u, of zelfs 290 met het Pack Dynamic RS Plus als optie.

audi_rs_3_sedan_2022_official_side

Wat die – redelijk lichte – besturing betreft, daarvoor moet je bij de pinken blijven. Zelfs op de snelweg kan je het niet veroorloven om er losjes mee om te gaan zoals je dat misschien met een doordeweekse wagen zou doen. Bij een stevige dot op het gas heeft het stuur immers de neiging om zelf een kant te kiezen, met potentieel nare gevolgen van dien. Daartegenover staat dat dit een enorm efficiënte en wendbare auto is, ook bij lage snelheden. Met de precisie van een doktersmes rijg je de bochten aan elkaar en lijken de limieten van het fysiek toelaatbare op de openbare weg mijlenver verwijderd. Het favoriete speelterrein van de RS3 is dan ook het circuit.

Driftmodus

Om niet te moeten onderdoen voor zijn concurrent bij uitstek beschikt de nieuwe RS3 over een driftmodus. Bij Audi heeft men het over ‘RS Torque Splitter‘, een koppelverdeler die op de achterwielen ingrijpt. Concreet verlegt het systeem de trekkracht in een bocht naar links naar het rechter achterwiel en omgekeerd. Op vraag van het merk hebben we de driftmodus niet uitgeprobeerd wegens “niet geschikt voor de openbare weg”. Een verbod dat we enigzins begrijpen, zeker wetende dat een collega tijdens de perspresentatie van dit model ei zo na in een sloot was beland tijdens het uitproberen ervan. Op sneeuw of ijs moet dit ongetwijfeld erg leuk zijn, maar voor gewoon gebruik is de meerwaarde nihil. Je kan je bovendien afvragen of deze speciale modus niet indruist tegen de quattro-filosofie, die dicteert dat Audi’s te allen tijde grip moeten hebben.

Te modern?

audi_rs_3_sedan_2022_official_interior

Voor we afsluiten, nog een kort woordje over de binnenkant. Die is best krap, zoals van elke A3, maar ook enorm modern. Goed zo, horen we je al denken, al vergt het switchen tussen de schermen en menu’s enige gewenning en dat zorgt er, of toch in het begin, voor dat je makkelijk afgeleid raakt. In een opzwepende vierwieler zoals de RS3 is dat extra gevaarlijk. Dat Audi mee moet evolueren, snappen we natuurlijk, maar of zo’n ingewikkelde bediening echt nodig is in een ‘rijdersauto’ zoals de RS3, is de vraag. Het lijkt erop dat de fabrikant een alles-in-één-model zonder compromissen wilde produceren, al resulteerde dat niet echt in meer gebruiksgemak. Of het moest zijn dat ondergetekende te oud aan het worden is…

Conclusie

De RS3 is een gemene ‘pocket rocket’ die de RS-lijn alle eer aandoet. Hij biedt tonnen rijplezier, klinkt fantastisch en moet niet onderdoen voor zijn concurrent van Mercedes, die bovendien krachtiger is. Anderzijds kan je je de vraag stellen of zo’n model überhaupt nog een nut heeft in de hedendaagse verkeersjungle. Zijn volledige potentieel gebruiken, is uit den boze – behalve als je elke week je rijbewijs wilt kwijtspelen – en voor zijn prijs kan je twee gewone A3’s kopen en hou je nog 7.350 euro op zak. Lastige keuzes…

audi_rs_3_sedan_2022_official_test

Audi RS3 Berline: technische gegevens

Motor: vijfcilinder, turbobenzine, 2.480 cc; 400 pk bij 5.600 tpm; 500 Nm bij 2.250 tpm

Aandrijving: quattro-vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 7-traps automaat

L/B/H (mm): 4.542/1.851/1.412

Rijklaar gewicht (kg): 1.575

Laadvolume (l): 321

Inhoud brandstoftank (l): 55

0 tot 100 km/u (sec.): 3.8

Topsnelheid: 250 km/u (290 optioneel)

Brandstofverbruik WLTP: 8,9 > 9,4 l/100 km

CO2-uitstoot: 201 > 214 g/km

Prijs: 65.310 euro

Belasting op inverkeersstelling (BIV): Vlaanderen 2.611,47€ ; Wallonië en Brussel 4.957€

Verkeersbelasting: Vlaanderen 717,08€ ; Wallonië en Brussel 708,71€

Ecomalus Wallonië: 700€

Voor
  • Razendsnel
  • Uitstekend weggedrag
  • Afwerking en bouwkwaliteit
Cons
  • Ingewikkelde bediening
  • Peperduur
  • Nut van de driftmodus?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.