1. Subaru Impreza
Deze eerder braaf ogende Subaru was een rasechte wolf in schaapsvacht, voorzien van een extreem betrouwbare 2 liter turbo boxermotor en vernuftige vierwielaandrijving. De straatversie van de GT Turbo kreeg zelfs de “eer” om de ideale auto voor bankovervallen te worden genoemd, vanwege de combinatie prestaties/onopvallendheid/genoeg plaats in de koffer.
De Impreza schreef maar liefst zes WRC-titels in acht jaar op zijn naam: drie constructeurstitels (van ’95 tot ’97) en drie rijderstitels (1995, 2001 en 2003). Het model werd wereldberoemd met dank aan wijlen Colin McRae, de Schotse piloot die het kampioenschap van ’95 binnenrijfde maar in september 2007 op 39-jarige leeftijd om het leven kwam in een helicoptercrash.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Audi Quattro
De Audi Quattro betekende een ware revolutie in de rallysport. Onklopbaar door zijn nog steeds befaamde 4×4-systeem en herkenbaar aan het unieke geluid van de vijfcilinder turbo, was deze Duitse bolide de absolute nachtmerrie van andere legendarische modellen van de beruchte Groep B.
Bekende piloten waren Hannu Mikkola (foto), Michèle Mouton en Stig Blomqvist. De Quattro behaalde in totaal 23 keer WRC-winst en werd twee keer wereldkampioen (’82 en ’84). Wij reden nog niet zo lang geleden met de wegversie van deze Audi. Dat testverslag lees je hier.
3. Ford Escort RS Cosworth
De Escort RS Cosworth was de natte droom van tuningfanaten in de jaren ’90, al was het maar vanwege de knappe bodykit met de soms op hoongelach onthaalde doch onvergetelijke achterspoiler. Noem dit model gerust de voorloper van de Focus RS.
De door het Britse Cosworth geprepareerde Escort scoorde zijn meeste overwinningen in het WRC (5) in 1993 en werd in België populair dankzij de stuurmanskunsten van onze landgenoten Patrick Snijers ou de Bruno Thiry.
4. Austin/MG Metro 6R4
De Metro 6R4 kwam pas in 1985 in Groep B terecht. Een beetje laat, aangezien deze discipline halverwege het jaar nadien verboden werd na een resem dodelijke incidenten. Opvallen heeft deze Britse wagen anders wel gedaan. Hij liet zich immers inspireren op een oersaaie stadswagen, maar dan aangedreven door een 3-liter V6-motor van Williams.
We herinneren ons nog hoe Marc Duez in 1986 de pannen van het dak reed – niet letterlijk – tijdens de Boucles de Spa.
5. Renault 5 Maxi Turbo
De Maxi, de ultieme evolutie van de Renault 5 Turbo, was een regelrecht beest die 900 kg met 350 pk combineerde. Vooral Jean Ragnotti kon er goed mee overweg, zo goed zelfs dat hij de Tour de Corse in 1985 won.
Het bijna buitensporige uiterlijk van de Maxi Turbo inspireerde een hele generatie eigenaars van een productie-Renault 5 eigenaars om hun wagen om te bouwen.
6. Lancia Delta
In 1985 verscheen de Delta S4, die speciaal was ontworpen om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap Rally (Groep B). Zijn speciale kenmerk was dat de motor zich achteraan bevond, in tegenstelling tot de productiemodellen, en op de etappes van het kampioenschap streed hij tegen de beroemde Peugeot 205 T16 en Audi Quattro Sport. Het jaar daarop bracht Lancia de HF 4WD voor de openbare weg (165 pk) op de markt en nog eens een jaar later de HF Integrale met 185 pk. Het model werd ook verkocht als 16V (200 pk) en als ‘Evoluzione‘ (1 en 2, met 210 en 215 pk) die natuurlijk zeer gewild zijn tegenwoordig.
Om een lang verhaal kort te maken: de Lancia-ingenieurs zijn in hun opzet geslaagd, want na de ban op Groep B-wagens in 1987 won de Delta HF Integrale maar liefst zes opeenvolgende titels in het Wereldkampioenschap Rally (Groep A).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be