Nieuwe modellen

Porsche 718 Cayman GT4 RS: voor ‘hardcore-fans’

Porsche heeft zopas de 718 Cayman RS en RS Clubsport voorgesteld, de meest ‘hardcore’ Caymans ooit. Vanzelfsprekend zijn deze coupés bliksemsnel, en bovendien klinken ze heerlijk bruut. Kijk en luister mee.

Geschreven door Joris Bosseloo | 17/11/2021

Eerst en vooral een woordje over de motor van de nieuwe Cayman GT4 RS. Dat is de tot 9.000 toeren per minuut draaiende 4-liter zescilinder geworden die we al kennen van de 911 GT3, maar dan met minder vermogen en koppel. Verwacht echter nog steeds vuurwerk, want de ‘flat six‘, die in deze wagen sowieso een aan PDK met 7 versnellingen is gekoppeld, levert nog steeds 500 pk (-10) en 450 Nm (-20), wat een 0-100 km/u-tijd van 3,4 seconden en een topsnelheid van 315 km/u oplevert.

Ter vergelijking: de Cayman GT4 zonder ‘RS’ in zijn naam, goed voor “maar” 420 pk en 420 Nm (430 Nm met PDK), rijdt 100 km/u na 3,9 tellen en haalt maximaal 302 km/u, althans de versie die ook met de PDK-automaat is uitgerust.

Porsche 718 Cayman GT4 RS

Nog leuke cijfers nodig? De Cayman GT4 RS rijdt een rondje Nürburgring in 7 minuten en 4,5 seconden. Toegegeven, da’s nog een eindje verwijderd van de Porsche 911 GT2 RS (6 minuten, 43 seconden en 30 hondersten), maar dat familielid heeft dan ook het wereldrecord op zak en de Cayman GT4 RS zit maar liefst 24 seconden sneller aan de eindmeet dan de RS-loze variant.

Lichter, scherper

De 718 Cayman GT4 RS is niet alleen krachtiger maar ook lichter dan de 718 Cayman GT4, 35 kilogram om precies te zijn. Om tot het leeggewicht van 1.415 kg te komen (met een volle tank maar zonder bestuurder), gebruikt Porsche met carbon versterkt plastic voor de motorkap en de voorspatborden, monteert het merk een lichtere achterruit en is er minder geluidsisolatie aan boord. Het resultaat is een gewicht-vermogensverhouding van 2,83 kg/pk. Zoals elke Cayman is de GT4 RS een middenmotormodel, met een ideale balans als gevolg.

Porsche 718 Cayman GT4 RS flat six

Ook het noteren waard, zijn de kleinere bodemvrijheid (-1 cm), de straffere remmen, de aangepaste dempers, veren en stangen en de centrale vergrendeling van de wielen (een primeur op de Cayman): allemaal zaken die ideaal zijn voor circuitgebruik.

de centrale vergrendeling van de wielen (een primeur op de Cayman wheel

Dat de enorme achterspoiler veel neerwaartse druk genereert, spreekt natuurlijk voor zich, en de algemene aerodynamica is geoptimaliseerd (diffuser achteraan, verstelbare diffuser vooraan, spoilerlip, zijspoilers). We zien ook luchtinlaten waar normaal gesproken kleine zijruiten zitten en andere zij-inlaten, dit alles met het oog op een betere koeling. Kortom, een waar racemonster. (lees verder onder de video)

Weissach en Clubsport

Voor wie het allemaal nog een beetje opvallender mag (alsof dat nodig is…), is er het Weissach-pakket (meer zichtbare koolstofvezelelementen en een uitlaat van titanium) en kunnen klanten voor magnesium in plaats van gesmeed aluminium voor de 20″ velgen kiezen. En wie uitsluitend op circuits wil rijden, moet de Cayman GT4 RS Clubsport bestellen, die in diverse competities om de hoogste eer zal strijden.

Porsche 718 Cayman GT4 RS & GT4 RS Clubsport

Als klap op de vuurpijl kunnen GT4 RS-kopers aanspraak maken op een speciaal horloge van Porsche Design dat bij hun nieuwe aanwist past.

Zijn prijs in België

De Porsche 718 Cayman GT4 RS, die in Los Angeles werd gepresenteerd, is nu al bestelbaar in België. Prijzen starten bij 153.065 euro en het Weissach Pack kost 13.757,7 euro (zonder titanium rolkooi) of 17.254 euro (met titanium rolkooi).

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook