Met zijn enorme achterspoiler en luchtgaten rondom doet de nieuwe Porsche 911 GT3 RS een ‘normale’ 911 er bijna uitzien als een pastoor. Dit monster, uitgerust met een 525 pk ontwikkelende, atmosferische 4-liter motor, bezit een koelsysteem en aerodynamica die rechtstreeks gelinkt zijn aan de racerij.
Zijn radiator is centraal gemonteerd, iets wat het merk voor het eerst toepaste op de in Le Mans winnende – in zijn klasse – 911 RSR en vervolgens op de 911 GT3 R. Die radiator werd onder een hoek in de neus van de auto geplaatst, daar waar zich bij andere 911-modellen de bagageruimte bevindt. De vrijgekomen ruimte aan de zijkanten heeft plaatsgemaakt voor actieve aerodynamische elementen.
De traploos verstelbare vleugelelementen aan de voorzijde en op de tweedelige achtervleugel zorgen, in combinatie met een aantal andere aerodynamische maatregelen, voor 409 kg downforce bij 200 km/u. Dit betekent dat de nieuwe 911 GT3 RS maar liefst twee keer zoveel neerwaartse druk genereert dan zijn voorganger en zelfs drie keer zoveel dan de huidige 911 GT3. Bij 285 km/u bedraagt de totale downforce 860 kg.
Advertentie – lees hieronder verder
Licht en scherpzinnig
Zoals alle Porsche RS-modellen onderscheidt de kersverse 911 GT3 RS zich door zijn constructie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een resem lichtgewicht materialen zoals carbon. Daardoor weegt hij in onbeladen toestand amper 1.450 kg. De acceleratie van 0 tot 100 km/u is in 3,2 seconden afgerond en de topsnelheid zou 296 km/u bedragen. In alle opzichten werd hij volgens Porsche geoptimaliseerd.
Schakelen gebeurt met een PDK 7-bak met dubbele koppeling. Natuurlijk beschikt de 911 GT3 RS over verschillende rijmodi (Normal, Sport en Track) met instelbare instellingen. Ook de demping kan ook volledig worden aangepast aan de weg- en circuitomstandigheden.
Remmen en wielen
Porsche vertrouwt op 408 mm-schijven vooraan (6 zuigers) en 380 mm achteraan (4 zuigers). Als optie kan de 911 GT3 RS worden uitgedost met het PCCB-systeem (Porsche Ceramic Composite Brake) met nog grotere schijven (410 mm voor en 390 mm achter). Net zoals een echte racewagen is hij standaard uitgerust met 21- en 20-inchwielen met een centrale moer.
Twee packs
De 2022 911 GT3 RS kan je kopen met het Clubsport-pakket. Da’s een optie die niets extra kost. Ze omvat een stalen rolbeugel, een brandblusapparaat en zespuntsgordels voor de bestuurder. Het Weissach-pakket, waarvoor je wel moet bijbetalen, biedt de kap vooraan (waar bij de meeste andere automodellen de motor zit), het dak, delen van de achtervleugel en de bovenste schaal van de buitenspiegels in een afwerking van koolstofvezel. De voorste en achterste anti-roll bars of de rolbeugel zijn trouwens ook van dit materiaal gemaakt.
De GT3 RS ‘Weissach’ is eveneens voorzien van PDK-schakelpeddels met magneettechnologie, afgeleid uit de autosport, en om het plaatje helemaal compleet te maken, weegt de kooi van carbon ongeveer 6 kg minder dan de stalen versie. De koper kan trouwens ook kiezen voor gesmede wielen van magnesium, die op hun beurt nog eens 8 kg besparen.
Hoeveel?
De prijs van dit prachtige trackday-speeltje werd nog niet bekendgemaakt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be