De autogeschiedenis zit vol verrassende paradoxen. Van sommige fabrikanten die als eerste de ecologische transitie met lage-emissiewagens omarmden, zou je verwahten dat deze de laatsten zijn om sportieve en ‘fun’-auto’s weer te promoten.
Zoals Toyota, dat dan wel volop inzet op hybrides, maar toch een paar verrassend scherpe sportwagens heeft afgeleverd. Denk aan de Supra, ontwikkeld samen met BMW, maar vooral de Yaris GR - een onverwachte krachtpatser. Geboren uit Toyota’s WRC-ervaring, met stuwende vierwielaandrijving en een compacte 1,6 liter-driecilinder die zomaar eventjes ... 260 pk levert. Een absolute bom op wielen, en een gewaagde zet zoals we die in jaren niet meer hebben gezien!

Dijk van een architectuur
Toyota doet de dingen op zijn eigen manier. Maar als ‘s werelds grootste autobouwer kun je het je permitteren om buiten de lijntjes te kleuren. Denk aan een sportwagenconcept dat normaal gesproken is voorbehouden aan iconische merken als McLaren en Ferrari.
Advertentie – lees hieronder verder
Het vergt lef om vandaag de strenge CO₂-normen uit te dagen, maar Toyota doet het gewoon. Met de FT-Se-concept geeft het merk een glimp van de sportwagen van de toekoms. Eén die zowel milieuvriendelijk is als pure rijbeleving biedt voor de meest veeleisende autoliefhebbers.

Dijk van een motor
Toyota weet als geen ander hoe je iets onder de radar houdt en vervolgens de concurrentie verrast. De FT-Se concept hint naar een tweezittersportwagen met middenmotor, aangedreven door een verbrandingsmotor - maar niet zomaar een. Het zou gaan om een 2 liter-turbo (G20E) met 300 tot 400 pk, al haalt hij niet de 600 pk waar de eerste competitieversie op leek te wijzen. Maar eerlijk, wie gaat daarover klagen?
Toyota wil volop inzetten op innovatie en de disruptieve kracht van het model benutten. Want er is niet alleen die centraal geplaatste verbrandingsmotor, maar ook het vierwielaandrijvingssysteem, waar nog weinig over bekend is. Toch belooft het veel, zeker gezien Toyota’s succes met de Yaris GR.

Meerdere versies?
Geruchten doen de ronde dat Toyota meerdere versies van de sportwagen plant, beide ontwikkeld door de sportdivisie GR. In 2026 zou een 400pk-versie op de markt komen, gevolgd door een nog krachtigere 500pk-variant in 2027 - volledig elektrisch, met twee motoren, één op elke as.
Voor die laatste zet Toyota naar verluidt in op een vasteofbatterij (al is dat misschien nog wat vroeg) of prismatische cellen, die het voertuig lichter maken, de actieradius vergroten en de laadtijd verkorten. Eén ding is zeker: puur rijplezier blijft ook in de toekomst bestaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be