Van de nieuwe Yaris GRMN, de tweede met die naam, zullen slechts 500 exemplaren worden geproduceerd. Hoewel dit een zeer gewild model belooft te zijn zoals de Yaris GR, waarop zelfs gespeculeerd wordt, heeft het Japanse merk dus beslist om de oplage ervan uitermate te beperken. Een grote teleurstelling, zeker gezien de technische specificaties van deze kleine raket. En da’s niet het enige probleem.
Rechtstreeks geïnspireerd door de autosport is de GRMN niet minder dan een extra hevige Yaris GR. Hij weegt 20 kg minder dankzij de afwezige achterbank, heeft een carrosserie die met 545 extra laspunten verstevigd is om de structurele stijfheid te verhogen, en zetelen doen de piloot en zijn passagier in Recaro-kuipstoelen, waar een verstevigingsbalk achter gemonteerd wordt. Daarnaast beschikt deze radicale Yaris over een breder onderstel, hangt hij 10 mm lager bij de grond en zou de weglegging nóg beter zijn dan die van zijn verre van belachelijke donorauto.
Drie versies
Advertentie – lees hieronder verder
Wie meer vermogen had verwacht, slaat de bal mis. Eerlijk: de 1,6-liter driecilinder turbomotor van de standaard-GR levert al meer dan genoeg paarden (261 pk). Wel gaat het beschikbare koppel met 20 eenheden naar omhoog, tot maximaal 390 Nm. Wat ook verandert, zijn de versnellingsbakverhoudingen die voortaan korter zijn. Een mechanisch sperdifferentieel tekent sowieso present op alle versies.
Gelukkige kopers kunnen hun “gewone” GRMN upgraden met een Track- of Rally-pakket. Het eerste omvat 18-inch BBS-wielen, Matte Steel-lak, instelbare Bilstein-dempers, een achterspoiler van koolstofvezel en een speciale koetswerkkit, terwijl de tweede andere ophangingsinstellingen, bescherming onder de carrosserie en een rolbeugel biedt.
Dubbele verontwaardiging
Om de pijn alleen maar groter te maken, is deze auto uitsluitend voor de Japanse markt bestemd. Daar zal hij in zijn standaarduitvoering voor omgerekend 56.000 euro worden verkocht, terwijl de GRMN Rally en GRMN Track er voor het equivalent van respectievelijk 64.200 en 64.900 euro van eigenaar zullen wisselen. Heel veel geld voor zo’n klein bakje, laat dat duidelijk zijn, maar er zijn meer dan genoeg fans die een exemplaar op de oprit willen.
Tombola
Om ervoor te zorgen dat Toyota-dealers niet platgelopen zullen worden, organiseert de fabrikant een tombola waarbij de 500 winnaars het recht krijgen een bestelformulier te ondertekenen. Reken er dus maar op dat deze GRMN een regelrecht collector’s item wordt waar achteraf nog méér geld voor zal worden gevraagd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be