Wat auto’s op waterstof betreft, zijn er twee technische oplossingen mogelijk. De eerste en bekendste is de brandstofcel, die een elektrische motor aandrijft. De tweede methode, die recenter werd ontwikkeld door Aziatische fabrikanten zoals Toyota, bestaat erin waterstof een interne verbrandingsmotor aan te doen drijven. Een (zeer goed klinkende!) race-Corolla is daar tot op heden het mooiste voorbeeld van.
Behalve de Japanners lijken ook de Amerikanen geïnteresseerd, of toch ten minste Ford. Dat weten we omdat dat bekende automerk onlangs octrooien heeft aangevraagd die zowel waterstof als turbomotoren bevatten.
Innovatie
Volgens de patentinformatie heeft Ford een manier gevonden om de verhouding tussen brandstof en lucht in de verbrandingskamers van een turbobenzinemotor te verbeteren door waterstof te gebruiken. Gedeeltelijk kan de motor een veel armer mengsel gebruiken, met meer lucht en minder benzine, waardoor ‘pinging‘ wordt vermeden, een verschijnsel dat ontstaat door de snellere verbranding van waterstof dan van benzine.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor welke toepassing?
Eerlijk is eerlijk: we hebben nog geen idee wat Ford met dit patent zal aanvangen. De commercialisering van een waterstofturbomotor is vooralsnog zeer hypothetisch, maar de fabrikant is dus wel effectief zo’n blok – of meerdere – aan het ontwikkelen.
Wij vinden het alvast een geruststellende gedachte dat de autobouwer met deze technologie aan de slag gaat. Het toont immers aan dat 100% elektrisch rijden niet als de enige oplossing voor de toekomst wordt beschouwd.
Kortom, noem dit gerust een voorbeeld van ‘niet alle eieren in dezelfde mand leggen’. Wie weet wordt de keuze later wel in de eerste plaats gemaakt door de klant in plaats van door de overheid of andere commissies. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be