M3
Als we écht ons hart laten spreken, doe dan maar een M3 van de allereerste soort, een “evootje” als het even kan. Al zijn we ook wel te vinden voor de E46 en de E92, de enige met een V8.
2002
In 1968 introduceerde BMW de 2002, een kleine berline die al snel een cultstatus kreeg. Eerst vanwege de 120 pk sterke 2002 ti, gevolgd door de 130 pk sterke 2002 tii en tenslotte de formidabele 2002 Turbo (zie foto), die 170 paarden ter beschikking had.
Advertentie – lees hieronder verder
507
In de jaren ’50 was dit BMW’s alternatief voor de Mercedes SL. Jammer genoeg werden er maar 254 stuks van gebouwd, met verlies dan nog. Vandaag is een 507 in topstaat meer dan een miljoen euro waard…
Z8
De Z8 mag je als de opvolger van de 507 beschouwen. Op papier zat alles mee: een tijdloze lijn (met neons als achterlichten!), een beer van een motor (van de toenmalige M5, 400 pk sterk) en een marketingcampagne die amper beter kon (James Bond reed ermee). BMW verkocht 5.700 exemplaren van de Z8 die vooral voor de Amerikaanse markt bestemd was. En daar reed hij ook naar.
Z3 M coupé
De vreemdste auto uit dit lijstje? Misschien als je zijn uitzicht in rekening neemt. Anders gezien, is dit gewoon een pure sportwagen met compacte afmetingen en met een briljante zescilinder onder de kap. De braafste Z3 Coupé ontwikkelde al 193 pk en de M-versie toverde 321 paarden uit zijn hoed. Dit blauwe model is een “braaf” exemplaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be