Bij de nieuwe zachte mobiliteitsvormen neemt de elektrische step of e-step een steeds belangrijkere plaats in. Zeker bij de jongeren die er een trendy en flexibel vervoermiddel in hebben gevonden. In de stad is een deelstep immers bijzonder handig om iets grotere afstanden af te leggen op een snelle manier zonder dat het je veel inspanning kost. Maar daar kwam snel een schaduwzijde aan.
Veel gebruikers van deelsteps parkeren in het wilde weg, met een chaos op de voetpaden en pleinen tot gevolg. Bovendien rijden veel mensen ook te snel en roekeloos, waardoor de spoeddiensten de laatste tijd overspoeld worden door slachtoffers van stepongevallen met ernstige verwondingen.
Nood aan duidelijke regels
Vandaar dat er al verschillende reacties kwamen om het gebruik van elektrische steps aan banden te leggen. Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke pleit nu zelfs voor een verbod op e-steps voor -16-jarigen, omdat volgens hem “wie jonger dan 16 jaar is, niet rijp genoeg is voor zulke krachtige voertuigen”. Daarnaast wil hij de e-steps weren op de voetpaden, zoals in de meeste andere Europese landen al gebeurde.
“Het probleem is dat er momenteel geen duidelijke regels zijn voor e-steps en daarom willen wij de wegcode op die twee punten veranderen: we willen een minimumleeftijd van 16 jaar en de e-steps moeten van de voetpaden verdwijnen, net als andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen, uitgezonderd elektrische rolstoelen”, verklaart Joris Vandenbroucke.
Advertentie – lees hieronder verder
Stapvoets rijden
Op een voetpad of in een voetgangerszone moet een steprijder zich in principe stapvoets voortbewegen, op het tempo van de wandelende weggebruikers. Maar dat is zeer traag voor een e-step die 25 km/u haalt en tegen een slakkengangetje amper te besturen valt. Bovendien staan er ook al eens meerdere personen op één step en worden er acrobatenkuren uitgehaald met nog grotere risico’s tot gevolg.
Volgens Joris Vandenbroucke is een verbod op e-steps voor -16-jarigen in lijn met de regelgeving voor elektrische fietsen, waarbij jongeren ook geen gebruik mogen maken van de zwaardere modellen die sneller dan 25 km/u kunnen rijden. “De logica hierachter is dat jongere kinderen onvoldoende kennis van de wegcode hebben om zich veilig te kunnen verplaatsen met krachtige, elektrische voertuigen zoals e-steps”, verduidelijkt Vandenbroucke. “We willen helemaal geen oorlog tegen de elektrische step ontketenen, maar dit handige en duurzame vervoermiddel voor korte afstanden volwaardig en veilig in ons verkeer integreren”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be