Praktische info

Auto wassen: waar moet je rekening mee houden?

Je auto wassen op een correcte manier is helemaal niet zo moeilijk. Je moet gewoon enkele regels respecteren. Hier zijn alvast enkele tips om de klus zo goed mogelijk te klaren… Van zodra een wagen voor het eerst de garage buitenrijdt, krijgt de autolak het zwaar te verduren: Fysiek: krassen, schokken … Chemisch: omgevingslucht, regen, … Continue reading “Auto wassen: waar moet je rekening mee houden?”

Touring.be | Gepubliceerd op 29 aug. 2017 | Leestijd: 7 min

Je auto wassen op een correcte manier is helemaal niet zo moeilijk. Je moet gewoon enkele regels respecteren. Hier zijn alvast enkele tips om de klus zo goed mogelijk te klaren…

Van zodra een wagen voor het eerst de garage buitenrijdt, krijgt de autolak het zwaar te verduren:

Advertentie – lees hieronder verder

  • Fysiek: krassen, schokken …
  • Chemisch: omgevingslucht, regen, zout tijdens de winter, vogeluitwerpselen …

Kortom, als je zo lang mogelijk wil genieten van een “mooie auto”, dan kunnen een beetje tijd en energie wonderen doen.

Zwart: mooi maar kwetsbaar!

Waar te beginnen met de zorg voor je koetswerk? Nog voor de aankoop! Inderdaad, als je tijdens de levensduur van je auto zo min mogelijk krassen wil riskeren, opteer dan voor metallic grijs of een relatief lichte kleur. Zwart, hoe mooi ook, is de slechtste keuze: op lange termijn zal zelfs een “zachte” wasstraat krasjes veroorzaken die vooral zichtbaar zijn onder een brandende zon.

Geduld en doorzettingsvermogen

Van een label “vrij van onderhoud” en zelfreinigende lak kunnen we voorlopig alleen maar dromen! De enige oplossing om zo lang mogelijk met een fonkelend koetswerk te kunnen uitpakken, is het goed onderhouden … Hoe vaak? Er bestaan geen vaste regels, alles hangt af van de omgeving waarin jij rondrijdt. Ook de seizoenen spelen een rol : winter en strooizout zijn nefast voor het koetswerk. Een ander gevaar is afkomstig van uitwerpselen van vogels, bijzonder corrosief en liefst zo snel mogelijk te elimineren zonder te “schrapen”. Dat laatste is vooral belangrijk wanneer de smurrie al droog is en wel om krassen op de lak te voorkomen.

Met de hand wassen of naar de carwash?

Beide methoden hebben hun voor- en nadelen. Indien je opteert voor de wasstraat, kies dan een goed onderhouden installatie met borstels in perfecte staat. Het voordeel van de machine is dat je ook het chassis – de onderkant – waar het zout en vuil de neiging hebben zich op te stapelen, kan opnemen in het wasprogramma.

Tijdbesparend en ook goed voor het milieu, want het is bewezen dat een dergelijke wasbeurt minder water verbruikt dan een handmatige wasbeurt, vooral wanneer voor het spoelen een tuinslang wordt gebruikt. Daar staat dan weer tegenover dat de beste wasstraat nooit alle sporen van vuil en insecten zal verwijderen. Er zal dus toch nog een nabehandeling moeten gebeuren “met de hand”.

Wassen met de hand? Het neemt beslist meer tijd in beslag, maar is ideaal voor wie belang hecht aan details.

Alles bij de hand:

Om je auto met de hand een flinke wasbeurt te geven, heb je het volgende nodig:

  • Twee grote emmers koud of warm water.
  • Een tuinslang om het koetswerk voortdurend nat te houden.
  • Een hogedrukreiniger (type Karcher) kan helpen. Wees voorzichtig: kom niet te dicht met het mondstuk bij de carrosserie of de elektrische onderdelen onder de motorkap!
  • Een of meer zachte sponzen.
  • Een geschikt reinigingsmiddel: huishoudelijke producten – vloeibaar afwasmiddel bijvoorbeeld – zijn te corrosief.
  • Een zeem of zachte vezeldoek voor het drogen.
  • Een “polish” product voor de afwerking.

Het echte werk

  • Vermijd indien mogelijk je auto te wassen in volle zon. Het gebruik van detergenten en poetsmiddelen gaat niet al te best samen met een gloeiendhete carrosserie.
  • Begin met de wielen/ velgen, vooral als ze erg vuil zijn.
  • Reinig uitsparingen en alle gemaskeerde onderdelen door de deuren, de kofferbak, brandstofklep en motorkap te openen. Sluit vervolgens alles opnieuw.
  • Maak de carrosserie door en door nat om zoveel mogelijk stof te elimineren en krassen op de lak te voorkomen.
  • Werk altijd van boven naar beneden.
  • Droog het hele koetswerk om kalksporen te verwijderen.
  • Als je auto betrekkelijk nieuw is volstaat een eenvoudige beschermende was, aangebracht met een zachte doek, om de klus te klaren.
  • Voor verf aangetast na verloop van tijd of om micro-krassen trachten te verwijderen, gebruik je best een “polish”. Volg steeds nauwgezet de gebruiksaanwijzing, want deze producten zijn vaak schurend en moeten met de nodige voorzichtigheid gebruikt worden.
  • Let erop dat je dergelijke producten niet gebruikt op kunststoffen zoals bumpers, zijstroken… en spoel onmiddellijk af bij eventueel morsen. Bij het opdrogen kunnen de zwarte kunststoffen elementen namelijk wit uitslaan.

Velgen, een geval apart

Velgen zijn altijd het moeilijkst te reinigen, vooral aan de voorzijde – waar het stof van het remmen samenklontert met alle andere vuil van de weg. Kies een product speciaal voor wieldoppen, laat inwerken, wrijf krachtig, maar met een zachte spons en veel water. Gebruik eventueel een hogedrukstraal. Daarna hoef je de velgen enkel nog te drogen.


Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon