2024 was een hobbelig parcours voor het merk uit Ingolstadt, dat in ons land steevast het nieuws haalde door de sluiting van de fabriek in Vorst. Invoerder D’Ieteren heeft daar natuurlijk weinig vat op, maar denkt niet dat het voorval een diepe impact op de verkoopcijfers zal uitoefenen - als bliksemafleiders kan het merk in ieder geval op genoeg nieuwe modellen terugvallen. Misschien symbolisch, maar er staat alvast geen in Brussel gebouwde elektrische Q8 E-Tron op de stand. Dat model vind je er wel als RS, maar die tapt met zijn 600 pk sterke achtcilinder natuurlijk uit een heel ander vaatje.
Vind je diezelfde modelnaam voor twee verschillende aandrijvingen verwarrend, dan heeft Audi het er afgelopen jaar niet eenduidiger op gemaakt. Of het zal toch in ieder geval de nodige gewenning vragen dat wijlen de A4 nu A5 heet. Hij staat op het Autosalon te blinken als Berline en Avant, de coupé en cabrio waarmee je die badge associeert, is er niet meer terwijl de vierdeurscoupé het op aanwezigheid in enkel de configurator houdt. Niet getreurd, de nieuwe A5 tilt met zijn multimedia en ruimte de beleving naar een niveau waarvan de A4 alleen maar kon dromen.
Supercar met verhuisambities
Voor nog meer naamverwarring zorgt de gloednieuwe break A6 Avant E-Tron en vijfdeurs A6 Sportback E-tron, de volelektrische versie van de A6 die in de toekomst A7 wordt gedoopt, omdat Audi de oneven nummers voor verbrandingsmotoren bewaart. In deze overgangsperiode zorgt dat voor rare toestanden, want de aanwezige RS 6 Performance krijgt dus hetzelfde cijfer, maar puurt zijn zinderende prestaties uit een weergaloze V8 met dubbele turbo. Dat deze supercar met verhuiswagenambities de overblijver van een stervende generatie is - de volgende wordt elektrisch - maakt een eresaluut op het Autosalon des te passender. Het zijn de laatste, ga dat zien.
Advertentie – lees hieronder verder
Audi heeft het Belgische publiek vier landelijke premières te bieden. De vermelde A6’en zijn er twee van, maar ook de SQ6 Sportback E-Tron is op het Autosalon in primeur te bewonderen. Het coupébroertje van de eveneens te bezichtigen Q6 E-Tron deelt niet alleen zijn technische basis met dat klassiekere SUV-koetswerk, maar ook met de A6 (en de Porsche Macan die gezamenlijk werden ontwikkeld). Er is bij deze elektrische Audi’s altijd een keuze uit een uit de kluiten gewassen batterij van 100 kWh of een kleinere van 83 kWh, alsook Quattro-vierwielaandrijving. Maar het neusje van de zalm is de 800V-architectuur die snelladen tot 80% in ongeveer twintig minuten mogelijk maakt. Wie een compactere elektrische SUV zoekt, vindt zijn gading in de Q4 E-Tron.
Waarschuwende achterlichten
Om nog even bij het elektrische gamma te blijven: als punt van de piramide staat op de stand ook nog de RS E-Tron GT Performance, Audi’s versie van de Porsche Taycan waarop concurrenten BMW en Mercedes nog altijd hun antwoord moeten formuleren. Dat model werd afgelopen jaar grondig gefacelift, al verraadt het uiterlijk dat amper. Maar de uitgestalde GT Performance-versie zorgt wel voor een climax op de stand, want met 925 pk is het de krachtigste in serie geproduceerde auto van het merk. Trivia? De 0-100km/u-tijd is in exact 2,5 seconden voorbij.
Voor de vierde Belgische première moeten we het vizier weer naar de SUV’s richten, en dan meer bepaald naar de gloednieuwe Q5. De derde generatie van Audi’s succesnummer belooft plug-inhybride versies met emissievrij rijbereik tot 100 kilometer, maar deze laten nog even op zich wachten. Indrukwekkend is de achterlichttechnologie van de Q5 die waarschuwingsboodschappen kan projecteren.
De oudgedienden van Audi’s gamma vind je eerder onderaan de ladder. Maar de invoerder is ze niet vergeten en heeft ten slotte op zijn stand ook nog plek gevonden voor de stedelijke hatchback A1 Sportback, de compacte middenklasser A3 Sportback - die er ook als RS 3 staat met die even muzikale als maniakale vijfcilinder-turbo - en de veelzijdige cross-overs Q2 en Q3 Sportback.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be