Audi A6 e-tron: zijn de basisversies wel echt betaalbaar?

Audi introduceert betaalbare versies van de nieuwe elektrische A6 e-tron, met als troeven lagere prijzen en een geoptimaliseerde actieradius. Zal dit een breder publiek aanspreken dat op zoek is naar een premium én betaalbaar elektrisch alternatief?

Gepubliceerd op 30 oktober 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Audi A6 e-tron: zijn de basisversies wel echt betaalbaar?

Audi introduceert betaalbare versies van de nieuwe elektrische A6 e-tron, met als troeven lagere prijzen en een geoptimaliseerde actieradius. Zal dit een breder publiek aanspreken dat op zoek is naar een premium én betaalbaar elektrisch alternatief?

Audi breidt zijn elektrische assortiment uit met twee nieuwe instapversies van de A6 e-tron. Het doel? Inspelen op een uitdagende EV-markt waar prijzen vaak te hoog liggen. Met deze modellen wil Audi niet alleen meer verkopen, maar ook de concurrentie - waaronder de BMW i5 en Mercedes EQE - stevig in de schaduw zetten.

Hierdoor start de A6 e-tron Sportback vanaf 64.900 euro en de Avant vanaf 66.550 euro. Beide bieden 286 pk en een actieradius van 624 kilometer voor de Sportback en 595 kilometer voor de Avant (WLTP). Dit is een sterke prestatie vergeleken met de BMW i5 eDrive40 (73.700 euro, 340 pk, 582 km) en de Mercedes EQE-berline (71.390 euro, 245 pk, 659 km).

A244490_medium

Advertentie – lees hieronder verder

Lage prijs?

Degenen die op een A6 e-tron voor 50.000 euro hoopten, komen bedrogen uit! Deze premium sedan blijft prijzig, maar is wel goedkoper dan de Tesla Model S, die bij 93.980 euro start.

De basisversie van e A6 e-tron biedt nog steeds sterke technische voordelen, zoals een 800-voltsysteem dat tot 270 kW laadvermogen levert. In 10 minuten laad je bij voor 290 kilometer, of 80% in slechts 21 minuten - perfect voor lange ritten.

A244492_medium

Ook duurdere versies

Naast de basis- en achterwielaangedreven versies biedt Audi ook een krachtigere A6 e-tron met Quattro-vierwielaandrijving. Deze versie kost 81.900 euro voor de Sportback en 83.550 euro voor de Avant, heeft een 100kWh-batterij en levert 429 pk. De actieradius is indrukwekkend: 714 kilometer voor de Sportback en 682 kilometer voor de Avant.

Audi’s strategie is duidelijk: zich stevig positioneren tegenover de concurrentie, vooral in de fleetmarkt, zolang de fiscale aftrek nog hoog is waardoor bedrijven grotere budgetten accepteren. Maar laten we realistisch zijn: deze gunstige voorwaarden houden niet lang stand. Vanaf 2027 daalt de aftrek namelijk geleidelijk - 95% in 2027, 90% in 2028, 82,5% in 2029, 75% in 2030 en 67,5% in 2031 - waardoor het prijsbewustzijn steeds belangrijker wordt in de hoofden van bedrijfsleiders en fleet managers.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe modellen
Honda Prelude: comeback in 2026

Nadat hij in 2001 van de Europese markt verdween, keert de Honda Prelude in 2026 terug. Onder de motorkap komt een zelfopladende hybride aandrijflijn.

Deze week 2 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.