“De Audi Q8 E-tron kan niet meer geconfigureerd of besteld worden. Ontdek onze stock modellen of contacteer uw Audi verdeler”, zo staat te lezen op de Belgische website van Audi. Ook in andere landen worden enkel nog auto’s uit voorraad verkocht, en neemt men niet langer nieuwe bestellingen aan.
In principe blijft de auto in productie tot 28 februari 2025, wanneer de assemblagelijn in de fabriek in Vorst definitief wordt stilgelegd. Maar in de praktijk ligt ze al quasi permanent stil sinds afgelopen zomer, al werden er in september wel nog even auto’s geproduceerd. En doordat er nog steeds geen sociaal akkoord is over de afvloeiing van de 2.900 werknemers, lijkt de kans erg klein dat er de komende 2 maanden nog nieuwe auto’s in elkaar worden gezet in de Belgische Audi-fabriek.
Dalende vraag
Sowieso was de vraag naar Audi’s duurste elektrische SUV in de eerste jaarhelft al fors gedaald. Dat was ook de reden die de Duitse autobouwer in juli 2024 aanhaalde om de productie eerder te staken dan in 2027, zoals oorspronkelijk voorzien. Dat deed meteen alle alarmklokken luiden over de toekomst van de Brusselse fabriek, waar geen opvolgmodel voorzien was.
Advertentie – lees hieronder verder
De Q8 E-tron was toen al geen competitief product meer. Niet alleen vertraagde op dat moment de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s even, vooral in de duurdere categorie, maar het lag vooral ook aan de lancering van de Q6 E-tron.
Die was dankzij zijn sterkere oplaadcapaciteit en zuinigere werking een stuk interessanter dan de oudere Q8. Met ook nog eens een lagere prijs was er voor consumenten die bij Audi een elektrische SUV wilden bestellen geen twijfel meer over dat het nieuwere model de betere koop was. In dat opzicht was die Q6 de doodgraver van de Brusselse fabriek.
Dat illustreert ook hoe snel het op technologisch vlak gaat in de EV-sector. Toen de Q8 E-tron, toen nog gewoon ‘E-tron’ genaamd, in 2019 op de markt kwam was het een van de meest vooruitstrevende elektrische auto’s van Europa. Vijf jaar later is hij, ondanks een technische opknapbeurt in 2022, achterhaald.
Nog geen sociaal akkoord
Het lijkt weinig waarschijnlijk dat er nog exemplaren gebouwd zullen worden, zelfs wanneer de directie en vakbonden nog een akkoord kunnen vinden over een sociaal plan. De Duitse autobouwer heeft 1,3 miljard euro klaargezet voor de sluiting van de fabriek, waarvan een deel voor het collectief ontslag van de werknemers. Daaronder moeten ook de ongeveer 300 werknemers vallen die nog voor onbepaalde tijd in dienst blijven na februari 2025, om de activiteiten af te wikkelen.
Inmiddels werd ook het zesde voorstel voor een afvloeiingsplan niet aangenomen door de vakbonden. Het breekpunt is dat een honderdtal langdurig zieken, waaronder enkele slachtoffers van arbeidsongevallen, niet van dezelfde voorwaarden kunnen genieten als de rest van het personeel.
Volgens de krant De Tijd speelt mee dat de directie van de Belgische Audi-vestiging de ogen van de Duitse vakbonden in de rug voelen. Ook daar staat de Volkswagen-groep immers voor een saneringsoperatie. Een gulle gouden handdruk in België zou dan ook een precedent kunnen scheppen voor de herstructureringen in het thuisland.
Het vakbondsfront van Audi Brussel, bestaande uit de bonden CNE, ACV Metea, BBTK en ABVV-Metaal, roept het personeel op om op maandag 23 december aanwezig te zijn om actie te ondernemen. Om wat voor actie het zal gaan is nog niet concreet bekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be