Op 10 maart 1970 werd de Citroën SM gepresenteerd op het Autosalon van Genève. De “touringcoupé” viel meteen op. Niet alleen vanwege zijn stijl (met een bredere voorkant dan achterkant), maar ook door de motorkeuze. Onder de kap lag namelijk een zescilinder van Maserati die enkele maanden eerder door de Franse fabrikant was aangeschaft.
Vijftig jaar later heeft het nieuwe merk DS, waarvan het imago meer in overeenstemming is met de ambities van de coupé, de leiding genomen over de viering van deze verjaardag. Het team riep verschillende ontwerpers op om zich hun visie op een 21de eeuwse SM voor te stellen. Internetgebruikers wereldwijd werden vorige week uitgenodigd om te stemmen op sociale netwerken om het model te definiëren dat hen het meest aanspreekt.
De fabrikant heeft nog niet aangekondigd of hij van plan is om de winnende schets tot leven te brengen, althans in de vorm van een mock-up. Maar kan dit gezien worden als een verlangen om na “DS” ook “SM” weer tot leven te wekken? Het merk is nu eenmaal (wanhopig) op zoek naar erkenning in het topsegment…
En waarom niet met een Italiaanse V6 als zijn oudere? Toeval of niet, maar Maserati en DS worden weer herenigd door de fusie van PSA en FCA, hun respectievelijke moedermaatschappijen. Als dit erdoor komt, laat ons dan hopen dat betrouwbaarheid deze keer wel aan de orde van de dag komt…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be