Toppers

7 auto's met aandrijving én motor achteraan

Tegenwoordig moet je al goed zoeken om een auto te vinden met de motor ter hoogte van de achteras. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste modellen hebben hun krachtbron doodgewoon in de neus. Hier zijn 7 bekende voorbeelden – van vroeger en nu – die hun hart en hun aandrijving achteraan verschuilen.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 12 apr. 2016 | Leestijd: 4 min

1. Volkswagen Kever (1938 – 2003)

Op de Porsche 911 na zal de VW Kever (geïntroduceerd als de Type 1) wellicht de bekendste achterwielaandrijver met de motor achterin zijn. Het is ook met voorsprong het meest succesvolle automodel van die soort. De productie stokte pas in 2003 (!) in Mexico en in totaal zijn er 21.529.464 exemplaren van geproduceerd.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Fiat 500 (1957 – 1975)

De in juli 1957 gelanceerde Fiat “Nuova” 500 was bedoeld als vinnige stadsmus. Het karretje was slechts 2,97 m lang en liet zich aandrijven door een luchtgekoelde 479 cc tweecilinder die achter de achteras lag. De 500 die we vandaag kennen, heeft de motor voorin en is niet langer achterwielaangedreven.

3. Simca 1000 (1961 – 1978)

De Simca 1000 was een compacte Franse vierzitter met een kleine motor achterin. Die dreef de achterwielen aan, wat toen allesbehalve verwonderlijk was. Vanaf de jaren '70 was het model ook beschikbaar in verschillende Rallye-versies.

4. Porsche 911 (1964 – heden)

De contouren van de Porsche 911 werden getekend door de kleinzoon van oprichter Ferdinand Porsche en in 1964 omgezet naar een eerste productiemodel. Meer dan een halve eeuw later wordt nog steeds hetzelfde recept gebruikt wat de aandrijflijn betreft. Sinds de wissel van de 993 naar de 996 zijn de motoren weliswaar watergekoeld, en sinds de huidige lichting krijgen ze ook in de 'normale' 911 een turbo opgeschroefd, maar de plaatsing is steeds achteraan gebleven. Laat ons voor het gemak even vergeten dat er ook 4×4-modellen van bestaan…

5. DeLorean DMC-12 (1981 – 1983)

Deze van vleugeldeuren voorziene Amerikaan werd iconisch door de filmreeks “Back To The Future”. Al was niet alles even Amerikaans aan de DeLorean DMC-12, het enige model dat de constructeur ooit van de band deed rollen. Achterin, onder het amper schoon te houden roestvrij stalen koetswerk, lag een 2,85 liter V6 van Volvo-Renault-Peugeot die de coupé in ruwweg 9 seconden naar 100 km/u katapulteerde. Niet snel genoeg om écht door de tijd te reizen dus…


6. Smart ForTwo (1998 – heden)

Op papier klinkt de Smart ForTwo als een echte sportauto. Tweezitter, achterwielaandrijving, de krachtbron achter de zetels én er is altijd een turbo van de partij. Maar op meer dan 3 cilinders hoef je niet te rekenen en het slagvolume komt nooit boven 1 liter uit. Schijn bedriegt, zegt men dan…

7. Renault Twingo III (2014 – heden)

De huidige Renault Twingo is niet alleen 10 cm korter dan zijn voorganger, hij kreeg ook een volledig andere opstelling aangemeten. Het Franse karretje is nu immers achterwielaangedreven en laat zijn motor onder de laadvloer ronken. Het koffervolume ging erdoor weliswaar in de min én je moet tegenwoordig opletten dat je boodschappen niet warm worden…

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon