De Honda klokte het Rondje Nordschleife af in precies 7’50”63 en dat is welgeteld 4 seconden sneller dan de Renault Mégane RS Trophy (7’54’’36). Om deze tijd te stellen, kon men uiteraard rekenen op het talent van een goede piloot maar ook op de Honda-technologie.
Onder de motorkap van deze Civic R zit een 2.0 VTEC Turbo met rechtstreekse inspuiting. De motor ontwikkelt 310 pk bij 6.500 opm en levert 400 Nm aan koppel vanaf 2.500 opm. Al het vermogen gat via een manuele zesversnellingsbak naar de vooras. Dit is vandaag de krachtigste voorwielaandrijver op de markt want de Ford Focus RS is overgestapt naar vierwielaandrijving.
Om het beste uit het motorblok te kunnen halen, voorziet men vier rijmodi. Die hebben een invloed op het gaspedaalrespons, de gevoeligheid van de elektrische stuurbekrachtiging en de hardheid van de gestuurde demping. Dergelijke hulpmiddelen zijn erg handig als je in 5,7 seconden naar 100 km/u wil spurten of wanneer je tegen 270 km/u (de topsnelheid) wil rijden.
Ziet u zichzelf al aan het stuur van een sportieve gezinswagen zoals de Civic Type R ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be