Concreet zullen in 2022 en 2023 verschillende experimenten worden uitgevoerd met dynamische snelheidsbeperkingen. Deze worden aangepast aan de klimatologische en de verkeersomstandigheden.
Trager rijden
De snelheid wordt op bepaalde plaatsen in de bebouwde kom verlaagd en oversteekplaatsen moeten veiliger worden gemaakt. Uit statistieken blijkt dat 73% van de 117 voetgangers die in 2019 in de bebouwde kom ernstig gewond raakten of zelfs om het leven kwamen, aan het oversteken waren. De bedoeling is dus dat de zichtbaarheid aan de zebrapaden wordt verbeterd.
Daarnaast moet volgens de minister het aantal snelheidscontroles de hoogte, met de installatie van 100 nieuwe camera’s in 2021 en 2022, waarvan ten minste 25% trajectcontroles. Om bestuurders sneller te kunnen beboeten, wil ze een geautomatiseerde verwerking van verkeersovertredingen. Ook “educatieve sancties” staan op de agenda.
Advertentie – lees hieronder verder
Brevet voor voetgangers en fietsers
In september 2021 wordt een zogenaamd brevet voor voetgangers ingevoerd voor leerlingen van de eerste jaren van het basisonderwijs, gevolgd door een uitbreiding van het fietsbrevet voor oudere kinderen en, vanaf 2023, een brevet voor leerlingen van het secundair onderwijs.
Meer preventie
De preventie omtrent rijden onder invloed van alcohol is een heikel punt. Wat dit betreft, zal er in 2022 een proefproject van start gaan om openbare alcoholtesters te installeren op strategische locaties zoals naast hotels, restaurants en bars en op feestlocaties.
Keuring van motorfietsen
In januari 2022 wordt een verplichte technische keuring van motorfietsen ingevoerd, althans bij wederverkoop of na elk ongeval waarvoor de verzekering moet tussenkomen.
Ten slotte zal tegen 2023 een Waals kenniscentrum over de omstandigheden en factoren van verkeersongevallen worden opgericht om typische ongevallenscenario’s op Waals niveau doeltreffend te kunnen identificeren.
“Ons doel is het aantal doden op de Waalse wegen tegen 2030 tot 100 terug te brengen“, aldus minister De Bue. “Om dit te bereiken, is het noodzakelijk dat de huidige infrastructuur verbeterd wordt, rekening houdend met nieuwe vormen van mobiliteit, maar ook om blijvende gedragsveranderingen op onze wegen tot stand te brengen. Dit vereist een versterking van de bewustmakings- en preventieactiviteiten, door steun te verlenen aan de gebruikers, maar ook door het aantal controles op te voeren en de sancties doeltreffend te maken”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be