Renault gelooft niet in zelfrijdende auto

In de auto-industrie werkt men volop aan de volledig zelfrijdende auto waarin de bestuurder geen rol meer hoeft te spelen. Maar niet iedereen is daar voorstander van. “Te duur en de bestuurder moet verantwoordelijk blijven”, stelt Gilles Le Borgne, CTO bij Renault.

Gepubliceerd op 3 mei 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Renault gelooft niet in zelfrijdende auto

Het is een droom van de ontwikkelingsingenieurs in de auto-industrie: de volledig zelfrijdende auto die de besturing volledig overneemt van de chauffeur, die zich zo onderweg rustig met andere zaken kan bezighouden. Deze technologie evolueert razendsnel, maar heeft duidelijk nog verdere ontwikkeling nodig. De proefprojecten zijn veelbelovend, maar nog steeds komen er kleine fouten en incidenten aan het licht, waardoor deze technologie nog zeker niet meteen algemeen geïmplementeerd kan worden.

Het hoogste niveau van autonoom rijden, waarbij de auto de volledige controle van de bestuurder overneemt lijkt dus nog ver verwijderd. Want dan moet de software van de auto in alle omstandigheden beter presteren dan de menselijke bestuurder, en daarvan zijn we nog ver verwijderd. Volgens sommige stemmen in de auto-industrie zal dat zelfs nooit mogelijk worden.

zelfrijdende-auto-voiture-autonome

Renault houdt het bij niveau 2+

Zo ook Gilles Le Borgne, Chief Technical Officer bij Renault, die verklaarde op de persconferentie van de strategie ‘Software Defined Vehicle’ dat “het merk niet meer gelooft in de volledig zelfrijdende auto, in tegenstelling tot een paar jaar geleden. De ontwikkelingsstrategie van de Megane E-Tech en de Austral zal zich daarom beperken tot autonoom rijden op niveau 2+”.

Advertentie – lees hieronder verder

Niveau 2+ betekent de implementatie van een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookbewaking die zijn snelheid aan het wegprofiel kan aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten of een rotonde.

gilles-le-borge

Volgens Gilles Le Borgne ligt de limiet van deze technologie bij autonoom rijden op niveau 3 tot een snelheid van 60 km/u. “Maar dan moet de software over een zeer grote rekencapaciteit beschikken die zeer duur uitvalt en dus een grote impact zal hebben op de prijs van de voertuigen, terwijl wij onze producten nog steeds toegankelijk willen houden voor een breed publiek”, stelt hij.

Bestuurder moet verantwoordelijk blijven

Daarnaast is er ook probleem van de verantwoordelijkheid bij een ongeval, waarbij Le Borgne verwijst naar de talrijke incidenten tijdens de testprogramma’s van autonoom rijden bij Tesla. Voor het niveau 2 blijft de bestuurder nog steeds verantwoordelijk bij een ongeval, maar bij niveau 3 verschuift die meer naar de constructeur toe. “Wij willen de bestuurder graag bijstaan, maar dan onder zijn verantwoordelijkheid. Verder willen we liever niet gaan”, besluit de CTO van Renault.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.