Het is een droom van de ontwikkelingsingenieurs in de auto-industrie: de volledig zelfrijdende auto die de besturing volledig overneemt van de chauffeur, die zich zo onderweg rustig met andere zaken kan bezighouden. Deze technologie evolueert razendsnel, maar heeft duidelijk nog verdere ontwikkeling nodig. De proefprojecten zijn veelbelovend, maar nog steeds komen er kleine fouten en incidenten aan het licht, waardoor deze technologie nog zeker niet meteen algemeen geïmplementeerd kan worden.
Het hoogste niveau van autonoom rijden, waarbij de auto de volledige controle van de bestuurder overneemt lijkt dus nog ver verwijderd. Want dan moet de software van de auto in alle omstandigheden beter presteren dan de menselijke bestuurder, en daarvan zijn we nog ver verwijderd. Volgens sommige stemmen in de auto-industrie zal dat zelfs nooit mogelijk worden.
Renault houdt het bij niveau 2+
Zo ook Gilles Le Borgne, Chief Technical Officer bij Renault, die verklaarde op de persconferentie van de strategie ‘Software Defined Vehicle’ dat “het merk niet meer gelooft in de volledig zelfrijdende auto, in tegenstelling tot een paar jaar geleden. De ontwikkelingsstrategie van de Megane E-Tech en de Austral zal zich daarom beperken tot autonoom rijden op niveau 2+”.
Advertentie – lees hieronder verder
Niveau 2+ betekent de implementatie van een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookbewaking die zijn snelheid aan het wegprofiel kan aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten of een rotonde.
Volgens Gilles Le Borgne ligt de limiet van deze technologie bij autonoom rijden op niveau 3 tot een snelheid van 60 km/u. “Maar dan moet de software over een zeer grote rekencapaciteit beschikken die zeer duur uitvalt en dus een grote impact zal hebben op de prijs van de voertuigen, terwijl wij onze producten nog steeds toegankelijk willen houden voor een breed publiek”, stelt hij.
Bestuurder moet verantwoordelijk blijven
Daarnaast is er ook probleem van de verantwoordelijkheid bij een ongeval, waarbij Le Borgne verwijst naar de talrijke incidenten tijdens de testprogramma’s van autonoom rijden bij Tesla. Voor het niveau 2 blijft de bestuurder nog steeds verantwoordelijk bij een ongeval, maar bij niveau 3 verschuift die meer naar de constructeur toe. “Wij willen de bestuurder graag bijstaan, maar dan onder zijn verantwoordelijkheid. Verder willen we liever niet gaan”, besluit de CTO van Renault.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be