Waterstof

BMW en Toyota geloven nog in waterstof

De waterstofauto is altijd al het kneusje geweest wat emissieloze wagens betreft. Dat heeft voor een groot deel met het gebrek aan waterstofstations te maken, maar natuurlijk ook door het feit dat de meeste merken zich volop op EV’s op batterijen storten en dat er dus amper vierwielers met een brandstofcel te koop worden aangeboden. Toch is er verandering op komst…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 17 aug. 2022 | Leestijd: 4 min

Dat Toyota en BMW al een hele poos samenwerken, wist je wellicht al. Denk aan de uitwisseling van motoren en zelfs zo goed als volledige voertuigen, want de GR Supra is in wezen niets anders dan een gesloten versie van de Z4 met een compleet ander koetswerk. Dit partnerschap werkt blijkbaar wonderwel voor beide partijen en wordt nog uitgebreider. Pieter Nota, chef van verkoop bij BMW, vertelde aan Nikkei, ‘s werelds grootste financiële dagblad, dat BMW tegen 2025 samen met Toyota nieuwe modellen op waterstof zal produceren en verkopen.

Mirai Hydrogen

Advertentie – lees hieronder verder

Wie Toyota en waterstof zegt, denkt natuurlijk aan de Mirai, een berline die inmiddels aan zijn tweede generatie toe is maar die nooit echt van de grond is gekomen. Enerzijds omwille van de niet bepaald goedkope prijs van die bolide (vanaf 68.600 euro in België), anderzijds – opnieuw – door het acute gebrek aan infrastructuur, zowel in ons land als daarbuiten. Maar is er wel (een beetje) hoop, onder meer dankzij drie Belgische onderzoekers die ervoor willen zorgen dat we als consumenten simpelweg thuis onze eigen waterstof kunnen produceren. En laat ons de ontwikkeling van waterstofpoeder niet vergeten, nog zo’n innovatie die veelbelovend kan zijn.

Terug naar BMW

In tegenstelling tot Toyota, dat met de bZ4X welgeteld één EV in productie heeft gebracht, staat BMW al een stuk verder wat elektrische auto’s met een batterijpakket in de vloer betreft. Bovendien kent de net aangehaalde SUV een pijnlijke start, samen met zijn tweelingbroer van Subaru. Een meer uitgebreide samenwerking kan dus beide fabrikanten ten goede komen: BMW krijgt de mogelijkheid om zich volop in de waterstofvijver storten, terwijl Toyota zonder al te veel uit te moeten geven zijn EV-gamma kan uitbreiden. Win-win.

iX5 Hydrogen

BMW iX5 Hydrogen

Dat er terug meer vertrouwen in waterstofauto’s komt, mag duidelijk wezen. Zulke modellen hebben dan ook bepaalde voordelen die de huidige generatie EV’s moeten missen. Het grootste argument om een wagen met een brandstofcel boven een traditionele elektrische auto te kiezen, is natuurlijk de tijd die nodig is om een tank te vullen. Dat duurt een minuutje of vier, vijf, terwijl je veel langer geduld moet oefenen voor het volledig opladen van een elektrische wagen.

De eerste waterstof-BMW die in productie zal gaan, is overigens geen volstrekt onbekende. Dat wordt namelijk de 374 pk sterke iX5 Hydrogen, waarvan het eerste studiemodel – de i Hydrogen Next – al van 2019 dateert.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon