Waterstof

Een fabriek voor brandstofcellen in Brussel

De toekomst van de auto is elektrisch, maar dat betekent meer dan alleen auto met batterijen. Bepaalde constructeurs willen ook waterstof inzetten. Toyota gelooft er sterk in. Het bouwt zelfs een nieuwe productievestiging voor brandstofcellen in Brussel. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 7 dec. 2021 | Leestijd: 3 min

Om de CO2-voetafdruk te verkleinen en de opwarming van de aarde te beperken, zijn maatregelen noodzakelijk die onmiddellijk effect hebben. Voor vervoer over land geniet de elektrische auto de voorkeur, omdat dit type auto – zelfs over zijn volledige levenscyclus – veel minder CO2 uitstoot dan thermische modellen.

Terwijl sommige constructeurs zweren bij de elektrische auto met batterijen, denken anderen dat een waaier van verschillende oplossingen constructiever is. De groep van Kia en Hyundai bijvoorbeeld, maar ook Toyota, dat de technologie van de waterstofauto goed genoeg beheerst om er een stokpaardje van te maken. De constructeur zette zijn ambities kracht bij op het Kenshiki Forum, een Europees media-event van Toyota dat deze week plaatsvond op de Heizel.

Advertentie – lees hieronder verder

Proefproductie

Une usine de piles à combustible à Bruxelles

Binnen zijn programma tegen CO2 presenteerde de Japanse fabrikant een testproject voor een productielijn voor brandstofcellen. Die komt naast het ontwikkelingscentrum in de buurt van Brussel, in Zaventem. Er zullen modules van de tweede generatie gebouwd worden. Toyota verwacht in een eerste fase zo’n 600 modules per jaar te assembleren.  Het worden vierkante en rechthoekige modules die natuurlijk in auto’s kunnen worden gebruikt, maar niet alleen. Dankzij hun verschillende vorm zijn ze namelijk geschikt voor diverse toepassingen.

Toyota verwacht dat de vraag naar brandstofcelmodules de komende maanden en jaren fors zal toenemen. Voorlopig is het een proefproject en Toyota zoekt partners om deze technologie te testen, zowel in het transport als in industriële toepassingen (bijvoorbeeld generatoren).

Toyota Mirai course à l'hydrogene

De waterstofrace is al enkele maanden bezig. Eén land is de rest duidelijk voor: Duitsland bezit 50 procent van de waterstofstations in Europa. Het land heeft ook 38 projecten gefinancierd voor een bedrag van 9 miljard euro. En België? De projecten nemen toe, maar komen nog traag van de grond. Toyota zou dus kunnen bijdragen tot de ontwikkeling, al is het niet gezegd dat deze productielijn effectief op Belgische bodem blijft als na de testfase industrialisatie op grote schaal zou volgen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon