Nieuwe Citroën
Citroën is een Franse autofabrikant die in 1919 werd opgericht door André Citroën en die sinds 1976 deel uitmaakt van de groep PSA Peugeot-Citroën.
Deze fabrikant is bekend om zijn vele geavanceerde technologieën en wordt vandaag de dag beschouwd als een populair merk dat kwalitatieve voertuigen aanbiedt tegen een prijs die over het algemeen lager is dan de concurrentie.
Het begin van Citroën: een pionier in de automobielindustrie
André Citroën was een 35-jarige polytechnicus toen hij besloot om zijn eigen automerk te creëren. Het was in 1919 en na de Eerste Wereldoorlog maakte deze zakenman de pragmatische keuze om zijn verouderde granaatfabriek te verbouwen.
Datzelfde jaar lanceerde hij het eerste model van het merk: de Citroën van het type A. Hij is uitgerust met een 4-cilinder, een 18 pk-motor, een 3-versnellingsbak en kan snelheden tot 65 km/u bereiken. Deze kleine cabriolet is het eerste voertuig in Europa dat in serie geproduceerd wordt tegen een snelheid van 30 exemplaren per dag.
In 1924 werkte André Citroën samen met de Amerikaanse ingenieur Edward Gowan Budd aan het ontwerp van een volledig stalen carrosserie. Het jaar daarop lanceerde het merk het eerste voertuig met een volledig gesloten carrosserie. Een Europese primeur!
Citroën en het Michelin-tijdperk
Ondanks de revolutionaire lancering van de Traction Avant en de nauwe banden met de Banque Lazard Paris, ontsnapte Citroën niet aan de economische crisis van de jaren 30. Vooral omdat de fabriek ook het toneel zal zijn van talrijke demonstraties en sociale eisen.
Eind 1934 had de fabrikant te veel schulden en noch de banken, noch de schuldeisers wilden hun avontuur met André Citroën, die steeds meer dure en onrendabele projecten uitvoerde, voortzetten. Edward Michelin – medeoprichter van de beroemde bandenfabriek – heeft daarom de delicate taak om een faillissement te voorkomen.
Edward Michelin, gemotiveerd door het vooruitzicht om ook de verkoop van banden te stimuleren, zal erin slagen enkele duizenden banen te redden en nipt voorkomen dat het merk verdwijnt. Tijdens zijn mandaat lanceerde de jonge ingenieur de beroemde 2CV. Een echte revolutie voor de Franse huishoudens, die de grappige voertuigen met ronde koplampen op alle wegen zagen verschijnen.
Een paar jaar later presenteerde Citroën een icoon van zijn geschiedenis: de DS. Voor die tijd was dit model een echt technologisch juweeltje. Deze grote wagen is uitgerust met hydropneumatische vering, stuurbekrachtiging, hydraulische remmen en een halfautomatische versnellingsbak.
Citroën: daling en overname
Citroën heeft jarenlang een reputatie opgebouwd als innovatieve en avant-gardistische fabrikant. In 1976 stond deze Franse producent echter opnieuw op de rand van het faillissement. Zozeer zelfs dat de Franse regering de familie Peugeot heeft gevraagd om het bedrijf te redden.
Peugeot verwerft 90% van het aandelenkapitaal van Citroën en wordt de belangrijkste aandeelhouder van het merk. De groep PSA Peugeot-Citroën werd opgericht in april van datzelfde jaar. Het eerste model dat uit deze samenwerking voortkomt, de Citroën LN, zal kort hierna het levenslicht zien.
Citroen nieuws
Ontdek al het laatste nieuws Citroen
Laatste Citroen nieuws
Volg al het nieuws Citroen
Vind een Citroen-dealer
Zoekt u een dealer bij u in de buurt?
Meest populaire Citroen modellen
Meest populaire automodellen bij Citroen