Toen hij in 1934 op de markt kwam, was de Citroën Traction technisch revolutionair dankzij de vele avant-gardistische oplossingen, zoals de mechanische architectuur, de zelfdragende structuur en de moderne look. Voor zijn tijd was hij snel, veilig en comfortabel. De familie Michelin, die destijds eigenaar was van Citroën, wilde voor deze auto verschillende koetswerkversies en motoren ontwikkelen. De 15 was de topmotorisatie met een 2.8 zes-in-lijn die van deze auto “de koningin van de weg” maakte, zoals de reclameslogan beweerde. Voor de volledigheid: Citroën ontwikkelde ook een 22 met een achtcilinder die was samengesteld uit twee viercilinderblokken van de Traction 11, maar deze motorversie kwam nooit op de markt.
Advertentie – lees hieronder verder
Interessante geschiedenis
De 15 nam alle koetswerkversies van de 11 over, inclusief de cabriolet. Er werden drie prototypes gebouwd om te testen op het circuit van Montlhéry, vlakbij Parijs. Deze drie auto’s werden voor de oorlog afgeleverd, waarvan één aan mevrouw Michelin. Door enkele technische problemen en het begin van de oorlog die een groot deel van Europa in vuur en vlam zette, werden vier ‘kale’ koetswerken niet geassembleerd en opgeslagen in de kelder van de Citroën-fabriek aan de Quai de Javel in Parijs. Na de oorlog werden ze toch nog voltooid. De auto waar we het vandaag over hebben, is er daar één van.
Hoewel de geschiedenis van zijn beginjaren onduidelijk is, gaat het spoor van de 15 Six cabriolet terug naar 1964. Toen kocht Raoul Wander, de eigenaar van het beroemde drankpoeder Ovomaltine, de auto over van een lid van de Michelin-familie. In 1966 werd de auto gekocht door verzamelaar Denys Joannon, die sporen van grijs onder de rode lak vond. Dit detail bevestigt de verklaringen van bepaalde leden van de Michelin-familie, die beweren dat een grijze 15 Six cabriolet deel uitmaakte van het wagenpark, voor hij rood gespoten en doorverkocht werd. Joannon gebruikte zijn cabriolet regelmatig tot hij er afstand van deed op een veiling, waar de auto van eigenaar wisselde voor de mooie som van 600.000 euro.
Knap gerestaureerd
Deze 15 Six cabriolet, nu een van de duurste Citroëns uit de geschiedenis, kwam in handen van een nauwgezette verzamelaar. Die investeerde nog eens 70.000 euro in de restauratie van de mechaniek, de bekleding en de carrosserie, die volledig opnieuw gespoten werd. Op 5 oktober wordt deze zeldzame auto opnieuw geveild door Aguttes in Autoworld. De prijs wordt geschat op 300.000 tot 500.000 euro en kan weleens een nieuw record vestigen, gezien het historische belang voor de vele verzamelaars die houden van het merk met de dubbele visgraat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be