AUTOTEST : Renault Megane 1.6 dCi 130 ... Een nieuw universum

|

Door gebruik te maken van de basis van de nieuwe Espace, betreedt de Megane een nieuw universum. Dit model mikt zo meer op een premium positionering en brengt heel wat onuitgegeven technologie in dit segment. Zoals bijvoorbeeld de vierwielsturing op de GT-versie.

De Megane is cruciaal voor Renault. In zijn 20-jarige carrière werden meer dan 6,6 miljoen exemplaren afgeleverd. Ondanks de opmars van de SUV’s in al hun verschijningsvormen, blijven de berlines in het C-segment zeer populair op tal van markten. In Europa is deze koetswerkvorm zelfs het meest gevraagd: er worden jaarlijks meer dan 5,5 miljoen stuks van geleverd. Om de Megane toe te laten een deel van de taart in te pikken die nu vooral door het trio Golf-Astra-308 wordt opgeslokt, zag Renault in dat voor dit model enkel het beste volstond. En dat betekent het nieuwe, modulaire CMF-platform van de Renault-Nissan Alliance. Een platform dat voor het eerst opdook bij de Qashqai en daarna ook al dienst deed voor de Kadjar, Espace en Talisman. Op technisch vlak heeft de nieuwe Megane dus niets meer gemeen met zijn voorganger.

LED-signatuur

Op esthetisch vlak evenmin trouwens. De nieuwe telg wint duidelijk aan dynamisme en elegantie. Om dat te bereiken, gebruikt hij onder andere vrij opvallende lichtaccenten, zowel voor- als achteraan. Wat de look betreft, merken we verder op dat de Megane nu afziet van de 3-deurs coupé en de coupé-cabriolet, omdat beide versies minder rendabel waren. Enkel de breakversie en de monovolume Scénic staan verder nog in de brochure. Wel worden voor 2016 twee nieuwe varianten aangekondigd. Ook voor de nazaat van de Mégane RS moet nog wat geduld geoefend worden. In afwachting heeft de Renault Sport afdeling de afstellingen van de GT-versie verder verfijnd, die al bij de lancering verkrijgbaar is.

Sprong voorwaarts

Dankzij zijn nieuwe technische basis zet ook de uitrusting van de Megane een fikse sprong voorwaarts. Het lijstje is omvangrijk met de rijstrookbewaking, de adaptieve snelheidsregelaar, de headup display, de grote R-Link 2 tablet met touchscreen, een automatische noodstop, verkeersbordherkenning en verscheidene rijprogramma’s die geactiveerd worden via een interface die de naam «Multi-Sense» kreeg… Op de Espace en Talisman zijn deze snufjes gewoon noodzakelijk om de degens te kruisen met de modellen uit het D-segment die doorgaans nog beter zijn uitgerust, maar in het C-segment word je hiermee meteen de referentie. Zelfs al duiken er nog enkele vreemde toestanden op, zoals bijvoorbeeld het feit dat het onmogelijk is de actieve cruise control boven 140 km/u te laten functioneren…

Functioneler

Op dit nieuwe platform krijgt de Megane meer allure met 6,4 cm extra koetswerklengte. Daarvan profiteren in het interieur vooral de achterste passagiers. Achteraan zit je veel lekkerder dan in bijvoorbeeld een Peugeot 308. Vooraan zit je eveneens prima in de nieuwe, omvattende stoelen, maar heb je door de hoge gordellijn toch een licht beklemmend gevoel. De koffer biedt een aanvaardbare 384 liter aan volume, doch valt weinig praktisch uit met een hoge laaddrempel en een beperkte modulariteit. Zo klapt de rug van de achterbank slechts tot op de zitting neer, waardoor geen vlakke bodem ontstaat.

Efficiënt als geen ander

Onderweg overtuigt de Megane beter. Het bredere spoor is een troef op elk vlak, met zowel het nodige comfort als een degelijke rijdynamiek tot gevolg. Renault bevestigt zijn reputatie op dit gebied en toont aan dat een goed onderstel geen nood heeft aan een gestuurde ophanging. De Megane maakt immers geen gebruik van de nieuwe (niet zo overtuigende …) adaptieve demping van het duo Talisman/Espace. De wagen heeft er ook minder nood aan aangezien hij lichter werd, zonder echter het niveau van de Peugeot 308 te bereiken die nog steeds 100 tot 150 kg minder op de weegschaal zet. Op de bochtige wegen in de Algarve toonde de Megane zich bijzonder efficiënt. Verder viel daar ook de uitstekende geluidsisolatie op. Samen met de voortreffelijk ontworpen stoelen zorgt dat zeker tijdens langere ritten voor een behaaglijk premium gevoel.

4Control

Veeleisende bestuurders kunnen kiezen voor de sportieve GT-uitvoering, die vanaf de lancering verkrijgbaar is. Deze versie werd door Renault Sport op punt gesteld en krijgt naast een pittiger voorkomen ook het 4Control systeem van zijn grote broers Talisman/Espace aangemeten. Dankzij deze vierwielsturing vertoont de Megane GT een opmerkelijke efficiëntie op zowel slingerende wegen als in lange, snelle bochten. Dat gaat wel gepaard met een strakkere demping (die misschien vermoeiend uitvalt op onze Belgische wegen?) én de keuze voor de krachtigste motorisaties: de 1.6 TCe 205 op benzine en de 1.6 dCi 165 diesel. De meeste kopers zullen waarschijnlijk kiezen voor de 1.5 dCi 90/110 (95g CO2/km) en de 1.6 dCi 130, of de TCe 100/130 voor wie weinig kilometers aflegt.

We konden de 1.6 TCe 205 pk in de GT-versie testen, die degelijke, maar lineaire prestaties neerzet, en een beetje uitstraling mist. Daarnaast had Renault ook de 1.6 dCi 130 pk voorzien voor de proefritten. Buiten een klein gebrek aan punch in de lage toeren en een hakerige versnellingsbak, verdient deze motor echt alle lof. Met 320 Nm aan koppel verzekert hij vlotte hernemingen, maar het meeste indruk maakt hij met zijn discretie. Daarmee vraag je je af waarom zijn Duitse neef nog steeds durft uit te pakken met een rudimentaire 2.1 onder de motorkap van de A Klasse die ook duurder uitvalt…

Een hybride Mégane voor 2017

Renault zet tot hiertoe vooral in op elektrische mobiliteit, maar uiteindelijk gaat de Franse constructeur op zijn beurt de hybride toer op tegen 2017. De Megane diesel krijgt dan een Hybrid Assist systeem, een elektromotor van 10 kW gekoppeld aan een batterij van 48 V. Dit systeem is niet geschikt om 100% elektrisch te rijden, maar geeft wel een duwtje in de rug tijdens de acceleratiefases en recupereert ook energie bij het remmen. Met deze technologie zou de Megane gehomologeerd raken met slechts 76 g/km CO2, terwijl de prijs competitief blijft door de afwezigheid van een grote en dure batterij.


Besluit

De Megane stijgt duidelijk in het gamma. Dat is merkbaar op vlak van uitrusting, maar eveneens bij de verzorgde afwerking en de uitstekende geluidsisolatie. De Megane blijft comfortabel en voegt daar nog moeiteloos een zeer dynamisch rijgedrag aan toe. Kortom, hij is zeer goed gewapend om (opnieuw) één van de populairste kleine gezinswagens te worden.


De Mégane 1.6 dCi 130 in enkele cijfers

Motor : 4-cilinder-in-lijn, turbodiesel met directe injectie, 1.598cc; 131pk bij 4.000tr/min; 320 Nm bij 1.750 tr/min.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak : manueel met 6 verhoudingen.

L/l/h : 4.359/1.814/1.438 mm

Leeggewicht (kg): 1.393

Koffer (l) : 384

Tank (l) : 47

0-100 km/u (sec.) : 10

 

Positieve punten

Efficiënt dynamisch rijgedrag

Rijcomfort

Prima geluidisolatie

Complete uitrusting verkrijgbaar

Kwaliteit/comfort stoelen

Efficiënte versnellingsbak met dubbele koppeling (6 of 7 versnellingen) verkrijgbaar

Negatieve punten

Onhandige, hoge kofferdrempel

Beperkte modulariteit

Kleine tank (47 l)

R-Link 2 niet erg gebruiksvriendelijk

Hakerige manuele versnellingsbak


Positieve detail

De stoelen van de nieuwe Megane zijn niet alleen mooi, ze verzekeren ook een uitstekende steun en een comfort van topklasse. Naargelang het niveau, kan de bestuurder zich zelfs laten verwennen met een massagefunctie. Goed bekeken!

Negatieve detail

Eens de koffer geopend, stuit je op de enorme achterbumper. Dit «obstakel» moet je dus overwinnen als je de koffer wil inladen. Dit manoeuvre wordt nog lastiger door de hoge laaddrempel. Jammer…


Prijs : 27.250 € BTWi

Vermogen : 131 pk

Topsnelheid : 199 km/u

Gem. verbruik : 4 l/100km

CO2 : 103 g/km