Onderhoud auto

Een auto is over het algemeen geen goedkope aankoop. Je wil er dan ook zoveel mogelijk van genieten. Daarvoor is het belangrijk om regelmatig een onderhoud in te plannen voor je auto. Tijdens zo’n onderhoud wordt je wagen in de garage volledig nagekeken, gesmeerd en gebrekkige onderdelen worden vervangen. Het is ook het ideale moment om preventief eventuele problemen op te merken en aan te pakken, om zo duurdere reparaties te vermijden.

Een jaarlijks onderhoud is aangeraden

Je vraagt je misschien af hoe vaak je zo’n onderhoud moet laten doen. Dat is afhankelijk van hoe intensief je je auto gebruikt. Als vuistregel geldt dat een klein onderhoud om de 15.000 km wordt gedaan en een groot onderhoud om de 30.000 km. Het is echter moeilijk om een algemene regel op te stellen. Autotechnologieën worden steeds beter, wat ook een positieve invloed heeft op automotoren, waardoor auto’s langer zonder onderhoud kunnen. Wanneer jouw auto op onderhoud moet, kan je altijd opzoeken in de handleiding die je bij aankoop ontvangt. Of je kan wachten tot je auto zelf aangeeft dat het tijd is voor een onderhoud. Tegenwoordig zijn nieuwe auto’s namelijk erg “slim”: ze zijn zodanig ingesteld dat ze je waarschuwen wanneer de onderhoudsbeurt eraan komt. Sommige modellen kunnen je zelfs vertellen welk type onderhoud ze nodig hebben.

Ook als je minder kilometers rijdt dan aangegeven in de handleiding, is het aangeraden om toch minstens één keer per jaar op onderhoud te gaan.

Klein vs groot onderhoud

Een klein onderhoud is eigenlijk een controle van de wagen. De garagist ververst de motorolie en controleert de koplampen, de remmen, de staat van de accu, de ruitenwissers, de oliefilter en het vloeistofniveau van de olie en de koelvloeistof. Indien nodig vervangt hij de ruitenwissers en de oliefilter en  vult hij de vloeistoffen bij. Zoals we hierboven al aanhaalden, vindt een klein onderhoud jaarlijks of om de 15.000 km plaats. Bij oudere wagens kan het nuttig zijn om de controle vaker te laten uitvoeren, om te vermijden dat je plots in panne langs de kant van de weg staat.

Een groot onderhoud is een uitgebreide controle van de wagen. De punten van het kleine onderhoud worden ook hier gecontroleerd. Daarnaast worden ook de banden, schokdempers, uitlaat en luchtfilter nagekeken en, indien nodig, vervangen. Natuurlijk worden de banden bekeken en wordt de remolie vervangen. Rijd je met een benzinewagen, dan zal de garagist de bougies vervangen.

Goed onderhouden voor goede garantie

Een nieuwe auto krijgt, afhankelijk van het merk, 2 tot 7 jaar fabrieksgarantie mee. Het onderhoud is een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op de fabrieksgarantie in geval van problemen. Je moet kunnen aantonen dat je je auto de nodige zorgen gegeven hebt. Volgens de Europese wetgeving maakt het trouwens niet uit welke garagist het onderhoud heeft uitgevoerd. Je bent dus niet verplicht het onderhoud te laten doen in dezelfde garage of concessie als waar je hem gekocht hebt. Je mag ook kiezen voor een onafhankelijke garage. Let er wel op dat een autofabrikant kan weigeren de garantie toe te passen als hij kan aantonen dat schade aan de wagen het gevolg is van een fout gemaakt door een onafhankelijke garagist. In onze garage index vind je heel wat garages en concessies terug die je kunnen informeren over het onderhoud van je wagen.

Onderhoud helpt bij de aan- en verkoop van tweedehandsauto’s

Vroeger hadden auto’s een fysiek onderhoudsboekje, meestal lag dat in het handschoenenvakje. Tegenwoordig is het onderhoudsboekje bij heel wat merken gedigitaliseerd. Je kan de onderhoudsgeschiedenis opvragen bij de garagist. Die onderhoudsgeschiedenis is erg handig op de tweedehandsmarkt. Als je van plan bent je auto te verkopen, zorg dan altijd voor een overzicht van de onderhoudsbeurten. Vraag eventueel aan je garagist of hij een overzicht kan printen van de onderhoudsbeurten die je auto gehad heeft, zodat die kan laten zien aan geïnteresseerde kopers en kan meegeven met de koper van je auto. Door aan te tonen dat je wagen altijd goed onderhouden is geweest, sta je sterker in je schoenen bij de verkoop van je tweedehandsauto en kan je gemakkelijker de prijs bekomen die je in gedachten had.

Ben je op zoek naar een tweedehandsauto? Dan zal de onderhoudsgeschiedenis je ongetwijfeld gemoedsrust bezorgen. Bij de aankoop van een nieuwe auto weet je namelijk wat je koopt: een gloednieuwe, ongevalvrije wagen waar, behalve het personeel van de garage voor korte verplaatsingen, nog niemand mee gereden heeft. Die geruststelling heb je niet bij de aankoop van een tweedehandsauto. Je kan met een gerust hart een tweedehandsauto kopen, als je het onderhoudsboekje van de auto bekeken hebt. Met een goed onderhouden tweedehandsauto kan je nog evenveel plezier beleven als met een nieuwe wagen.

Wat bij leasing?

Lease je een auto, dan ben je niet de eigenaar van de wagen, maar betaal je maandelijks een vast bedrag aan de leasemaatschappij om de auto te kunnen gebruiken. De kosten van de inschrijving, de verzekering en ook die van het onderhoud worden gedekt door de leasemaatschappij. Het is belangrijk dat je de voorwaarden die opgenomen zijn in het leasecontract goed opvolgt. Een leasemaatschappij kan je namelijk wel verplichten om het onderhoud te laten uitvoeren bij een officiële merkdealer en niet bij een onafhankelijke garage. Wanneer je je auto aanbiedt voor een onderhoud, hoef je verder niets te doen. De garagist of concessiehouder regelt de administratieve kant van het onderhoud van je auto rechtstreeks met de leasemaatschappij.

Zelfcontrole

Tussen de onderhoudsbeurten door, kan je zelf de status van je wagen in het oog houden. Zo zijn er een aantal elementen die je zelf kan controleren en bijsturen, indien nodig. Denk maar aan de koelvloeistof, de olie, de ruitenwisservloeistof, het profiel van de banden en de bandenspanning. Door die zaken regelmatig te controleren, blijf je veilig op de baan.