Wetgeving

Voor heel wat bestuurders staat een auto gelijk aan vrijheid. De vrijheid om je van A naar B te begeven wanneer je maar wilt. Om dat te kunnen doen, moet je je wel aan een hele hoop regels houden. Om je rijbewijs te behalen en met een auto te mogen rijden, heb je eerst de verkeersregels moeten leren. In dit artikel gaan we het niet hebben over die verkeersregels, maar wel over alles wat je moet doen om wettelijk in orde te zijn om met een auto te mogen rijden.

Alles voor de veiligheid

Er zijn een aantal elementen die verplicht in je auto aanwezig moeten zijn als je op de openbare weg rijdt. Een eerste element dat zeker in je auto aanwezig moet zijn, is een gevarendriehoek. Het gebruik van een gevarendriehoek staat beschreven in de wet. De gevarendriehoek plaats je in geval van, bijvoorbeeld, een ongeval, en dat op minstnes 30 meter op de gewone weg en 100 meter op de snelweg.

Naast de gevarendriehoek is ook een brandblusapparaat van minstens 1 kg verplicht. Wist je dat een brandblusapparaat een vervaldatum heeft? Controleer dus regelmatig dat datum die op het apparaat vermeld staat.

We hopen dat je het nooit meemaakt, maar mocht je toch ooit pech hebben onderweg of een ongeval meemaken, moet je een fluohesje aandoen als je uit de auto stapt. In sommige landen moet je evenveel fluohesjes voorzien als het aantal passagiers. In België heb je maar één fluovestje nodig, al kan het geen kwaad om er meerdere in de auto te leggen. Tot slot is ook een verbanddoos een verplicht onderdeel van de veiligheidsuitrusting in je wagen.

Zoals je ziet is veiligheid onderweg erg belangrijk en wordt dat ook wettelijk bepaald. Tijdens de autokeuring wordt gekeken of een gevarendriehoek, brandblusapparaat, fluovestje en verbanddoos aanwezig zijn in de auto.

Documentatie van de wagen

Net zoals jij je identiteitskaart altijd bij je moet hebben, heeft je auto een aantal documenten die altijd aanwezig moeten zijn. Elke nieuwe auto krijgt een Europees gelijkvormigheidsattest. Dat attest bewijst dat de auto aan de wettelijke voorschriften voldoet. Bij de aankoop van een nieuwe auto, geeft de verkoper je dat attest. Ook bij de aankoop van een tweedehandsauto moet je een gelijkvormigheidsattest krijgen. Let er dus op als je een tweedehandsauto koopt van een particulier dat het gelijkvormigheidsattest wel degelijk meegeleverd wordt.

Verder bewaar je in je auto ook het keuringsbewijs, het inschrijvingsbewijs dat je ontvangen hebt van de DIV (Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen) en de groene of witte kaart van de verzekering. Wist je trouwens dat het inschrijvingsbewijs uit twee delen bestaat? Een deel is bedoeld om thuis te bewaren, de andere moet je in de auto bewaren. Als je een tweedehandsauto koopt, moeten het keuringsbewijs en beide delen van het inschrijvingsbewijs worden afgeleverd door de verkoper.

Bij een eventuele politiecontrole wordt nagekeken of al die documenten aanwezig zijn. Daarnaast moet jijzelf ook in orde zijn en je identiteitskaart en rijbewijs kunnen voorleggen.

Autoverzekering wettelijk verplicht!

Voor je met je auto de openbare weg op mag, moet je auto verzekerd zijn. Het is wettelijk vastgelegd dat elke bestuurder minstens een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA) moet afsluiten. De BA komt namelijk tussen wanneer je lichamelijke of materiële schade berokkent aan anderen tijdens een ongeval. De groene of witte kaart die je van de verzekeraar ontvangt moet je altijd in je auto bewaren als bewijs dat je verzekerd bent. Een belangrijk detail: volgens de wet is de eigenaar van het voertuig aansprakelijk.

Met een BA Auto ben je wettelijk in orde. Een BA Auto dekt echter enkel de schade die jij aan derden toebrengt. De schade aan je eigen wagen of aan jezelf wordt niet gedekt. Als je dat toch wilt, moet je bijkomende verzekeringen afsluiten, zoals de gekende omniumverzekering of de kleine omnium autoverzekering. De kleine omnium autoverzekering dekt schade waar je niet verantwoordelijk voor bent, zoals brand, diefstal, glasbreuk, aanrijdingen met dieren. De omnium autoverzekering dekt alle materiële schade, ook als je die zelf veroorzaakt hebt, bijvoorbeeld door tegen een paaltje te rijden. Hoewel de (kleine) omniumverzekering niet verplicht is, kan een bank je wel verplichten zo’n verzekering af te sluiten als voorwaarde om een lening te krijgen. In dat geval spreken we niet van een wettelijke verplichting, maar van een contractuele verzekering.

Niet verplicht, maar wel handig: de bijstandsverzekering. Start je auto niet meer? Valt je roadtrip door Frankrijk in het water door een kapotte band? Per ongeluk diesel getankt in plaats van benzine? In zulke gevallen zorgt de bijstandsverzekering ervoor dat je minder kopzorgen hebt.

En in andere landen?

Deze regels zijn van toepassing in België. Ga je met de auto op vakantie, dan is het nuttig om op te zoeken welke regels gelden in het land van bestemming en in de landen die je doorkruist om op je bestemming te geraken. In sommige Europese landen, zoals Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en de Scandinavische landen, zijn bril- en lenzendragers verplicht een reservebril in de auto te hebben liggen.

Voor je met de auto naar het buitenland reist, is het aangeraden om verkeersregels die afwijken van de regels in België even op te zoeken, zodat je daar rekening mee kan houden zodra je de grens oversteekt. Weet trouwens dat je je in het buitenland niet kan verstoppen voor verkeersboetes. Bega je een overtreding in een Europees land, dan zal je de boete na je vakantie in je brievenbus terugvinden. Als je wordt tegengehouden door de politie en een boete krijgt, heb je vaak de mogelijkheid om je boete onmiddellijk te betalen.

Lijst van de laatste artikels