Sir Alec Issigonis draait zich wellicht om in zijn graf, want een Chinees bedrijf claimt de rechten op het ontwerp van zijn geesteskind. Beijing Estek Technology diende hiervoor in mei 2022 een aanvraag in bij het plaatselijke octrooibureau, het State Intellectual Property Office. De bedoeling: het ontwerp patenteren om daarna zelf een elektrische versie te produceren.
Kopie Volkswagen Kever
Uiteraard tekende BMW, de huidige eigenaar van het merk Mini, protest aan. Met succes, want het State Intellectual Property Office gaf BMW gelijk en keurde de aanvraag af. De Chinese ‘bedenkers’ krijgen nu drie maanden de tijd om te reageren. De kans is klein dat deze auto effectief gebouwd mag worden, al rijden er in China wel meer auto’s rond die de mosterd andere automerken gingen halen. Denk maar aan de ORA Punk Cat – what’s in a name? – die de Volkswagen Kever schaamteloos kopieert. Die wordt in China verkocht alsof het normaalste zaak van de wereld is.
Advertentie – lees hieronder verder
Elektrische Mini
Dit gezegd zijnde: wie zijn klassieke Mini wil laten ombouwen tot een elektrische auto kan dat. Verschillende bedrijven bieden deze mogelijkheid en ook Mini zelf heeft met het Recharged-programma een ombouwkit, weliswaar alleen in het Verenigd Koninkrijk. Daar kun je de oude Mini omtoveren tot een elektrische auto met 122 pk en een rijbereik van 160 km. De conversie is bovendien omkeerbaar, wat betekent dat je er later opnieuw een benzinewagen van kunt maken mocht je van gedacht veranderen.
Veiligheid?
Een elektrische Mini, op papier klinkt het leuk. Los hiervan stellen we ons wel de vraag of het zo verstandig is van het Chinese bedrijf om nu nog een remake van de originele Mini te bouwen. De huidige veiligheidsvereisten zijn toch van een andere orde dan de normen die in de jaren zeventig gehanteerd werden. Al gelden in China kennelijk andere normen en waarden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be