1. SUV’s, SUV’s… Nog meer SUV’s!
Het SUV-aanbod is nog nooit zo groot geweest. Van Dacia tot Lamborghini, geen enkele prijsklasse ontstapt eraan. In 2018 was één op drie nieuwe wagens een SUV en dat verwondert niemand. Het ziet er ook niet naar uit dat die hype snel voorbij zal zijn. Misschien als de minister een hoogtetaks invoert? Of een gewichttaks?
2. Dieselbashing
In een niet zo heel ver verleden kende onze federale overheid premies toe van 15% voor wagen die minder dan 105 g CO2/km uitstootten. Het waren voornamelijk dieselrijders die daarvan konden profiteren. Tegenwoordig zijn onze beleidsmakers dieselauto’s net als grote vervuilers, hoewel hun voordelen nog steeds niet te onderschatten zijn. Het lagere verbruik, om een voorbeeld te noemen, en het feit dat moderne turbodiesels zeer schoon zijn.
3. Elektrische revolutie
Advertentie – lees hieronder verder
2018 was het jaar waarin autoconstructeurs ‘en masse’ de elektrische aandrijving hebben omarmd. Weet weliswaar dan de meeste nieuwigheden op dat gebied geen 100% elektrische wagens maar wel hybrides waren. Die modellen zijn weliswaar zuiniger dan ooit en geraken steeds verder in 100% elektrische modus (30 tot wel 100 km). Daarnaast winnen ‘milde hybrides’ aan populariteit. Daarmee kan je niet puur elektrisch rijden maar wel het verbruik binnen de perken houden dankzij een energierecuperatiesysteem dat aan een kleine batterij is gekoppeld. Een motorhulp die van pas komt bij het optrekken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be