Het lijdt geen twijfel dat de autofabrikanten het moeilijk zullen hebben om dit niveau over twee jaar te bereiken en het minste wat we kunnen zeggen is dat de financiële sancties van een ongekende omvang zullen zijn. Dit zal ernstige gevolgen hebben voor de winst van de autofabrikanten.

Goede en slechte leerlingen

Toyota, Renault/Nissan, Volvo en Honda zouden in staat moeten zijn om dit doel te bereiken, maar de rest riskeert een zware boete. Concreet betekent dit dat als nieuwe auto’s die op de Europese markt worden gebracht in 2021 nog steeds meer dan 95 gr/km uitstoten, de fabrikanten aan de Europese Unie enorme boetes zullen moeten betalen, waarvan sommige honderden miljoenen euro’s bedragen.

De boete wordt als volgt berekend: 95 euro per gram overtollige CO2 per verkochte auto.

Extra kosten… voor klanten?

Er zijn slechts drie oplossingen voor potentiële overtreders mogelijk: het aanbod aanpassen en kleine modellen beter in de markt brengen, de verkoop van elektrische en plug-in hybride voertuigen verder uitbreiden of gewoonweg de toekomstige prijzen verhogen om de CO2-boetes te compenseren… En ze dus rechtstreeks door de klant te laten betalen.