Naast de afschaffing van de aantrekkelijke CO2-kortingen op dieselwagens, wordt het prijsverschil tussen diesel en benzine aan de pomp steeds kleiner. Om aan de steeds strenger wordende wetgeving inzake de Euro5 en Euro6-norm te voldoen, heeft de uitstoot van een dieselmotor een complexe en dure nabehandeling nodig. Benzinemotoren zijn immers makkelijk schoon te krijgen. Als je financieel voordeel wil halen uit een dieselmotor, ben je genoodzaakt de nodige kilometers af te malen.
In 2010 was de verhouding op de markt van de nieuwe wagens 76 procent diesel en 24 procent benzine. Drie jaar later is dat verschoven naar 65 tegenover 35 procent. De ‘verdieseling’ lijkt dus te vertragen, zelfs al blijft het grootste deel van het Belgische autopark op diesel rijden. Op een totaal van bijna 5,5 miljoen wagens tellen we 3,4 miljoen dieselwagens en 2 miljoen benzines.
Evolutie naar benzinemotoren
Pech- en reisbijstands organisatie VAB berekende recent het verschil tussen de kilometer kostprijs van diesel- versus benzineversies en concludeerde dat je jaarlijks vaak meer dan 20.000km moet rijden om het omslagpunt – het ogenblik waarop een dieselmotor financieel aantrekkelijker is – te bereiken.
De zachte evolutie naar een groter aandeel benzinemotoren komt er ook nadat tal van constructeurs compacte motoren aanbieden met een lager verbruik. De ontwikkeling van hedendaagse benzinemotoren met rechtstreekse inspuiting en turbolading kwam de jongste jaren in een stroomversnelling.
Advertentie – lees hieronder verder
Alternatieven
Wat alternatieve aandrijfsystemen en brandstoffen betreft, is de sfeer niet bepaald gunstig. Hybrides of auto’s die rijden op stroom, CNG of LPG vormen maar 1,1 procent van het Belgische automobielpark in 2013. België heeft dus een grote achterstand op de andere Europese landen. De infrastructuur voor elektrische en aardgasauto’s ontbreekt.
Febiac pleit ervoor om de autofiscaliteit compleet om te gooien: “Om mensen aan te moedigen oude wagens te vervangen, is het meer dan ooit noodzakelijk om de jaarlijkse verkeersbelasting te ‘vergroenen’ en het voorbijgestreefde criterium van fiscale pk (op basis van de cilinderinhoud) te vervangen door de milieugerelateerde criteria CO2 en Euro-norm.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be