Op vlak van werkgelegenheid kunnen we andermaal van een waar sociaal drama spreken. De fabriek zorgt sinds 1964 voor werkgelegenheid en vandaag is de sluiting van de site goed voor 10.000 rechtstreekse en onrechtstreekse ontslagen. Een ware schande ! Maar in deze periode van feestdagen kunnen we de fabriek maar beter herinneren als een bijzonder efficiënte productiesite. Op die manier steken we de voormalige werknemers een hart onder de riem en brengen we een eerbetoon aan hun talent.
In deze fabriek werden de belangrijkste Europese Ford-producten geassembleerd. Bij die belangrijke modellen zagen we onder meer de Transit, de Sierra en de Mondeo. Begin jaren negentig betekende die wagen meteen de topperiode voor de fabriek. In 1995 liep de miljoenste wagen (een Mondeo) er van de band. In die periode werkten er 14.000 mensen in de Genkse fabriek.
In 2003 begon het slechter te gaan want toen werden voor het eerst 3.000 werknemers bedankt voor bewezen diensten. De productie van de Transit verhuisde naar Turkije. In de daaropvolgende periode steeg de hoop met de komst van die beloftevolle modellen : S-Max, Galaxy en Mondeo. Jammer genoeg gooide de crisis van 2008 roet in het eten. Meer nog, in 2012, gaf Ford te kennen dat de site ging sluiten, ondanks de plaatselijke inspanningen om de fabriek overeind te houden. Vandaag, na 50 jaar productie is deze assemblagefabriek definitief gesloten.
Vindt u dat Ford valabele argumenten had om de fabriek te sluiten ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be