De overheid heeft nieuwe richtlijnen goedgekeurd die de spelregels voor import en verkoop van gemotoriseerde voertuigen vastlegt. Het komt er op neer dat voertuigen geïmporteerd mogen worden en verkocht mogen worden na goedkeuring van de Staat. Het is dus lang geen volledige liberalisering omdat de Staat nog steeds het monopolie heeft op de verkoop van de betreffende voertuigen. Kopers moeten steeds bij een overheidsverkoper aankloppen en mogen hun auto niet zelf invoeren. Men wil via deze weg een fonds aanleggen om het openbaar vervoer verder te ontwikkelen.
Als je weet dat de modale Cubaan maandelijks gemiddeld 20 dollar verdient, kan u zich de vraag stellen hoe die consument zich een wagen kan veroorloven waarvan de prijs ronduit hallucinant is. De Staat vraagt immers grof geld voor de handling. Wie een Peugeot 206 van bouwjaar 2013 wil kopen, moet daar 91.000 dollar of 66.000 euro voor neertellen. Een Peugeot 508 wisselt slechts voor een cheque van 262.000 dollar (ongeveer 191.000 euro) van eigenaar. Kortom, de oude Amerikaanse vierwielers zullen niet meteen verdwijnen uit het straatbeeld in Havana. De cijfers staven deze bedenking want sinds begin dit jaar werden amper 50 auto’s en nauwelijks 6 motoren ingeschreven.
Vindt u deze hervorming eerlijk ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be