In het derde trimester van dit jaar daalde de winst van Maserati met 87% tot 15 miljoen euro, nadat de wereldwijde verkoop van het Italiaanse merk fors in elkaar stuikte. Voor Mike Manley, de nieuwe CEO van Fiat Chrysler Automobiles en de opvolger van Sergio Marchionne, is deze dramatische situatie in grote mate het gevolg van laksheid. Als reactie hierop werd de voorbije maand de technisch directeur van FCA Harald Wester aan het hoofd van Maserati geplaatst.
Als gevolg van de conjunctuur werd Maserati getroffen door de groeivertraging op de Chinese markt en ook de nieuwe, strengere WLTP emissienormen in Europa was geen goed nieuws. Met een daling van de wagenverkoop van 26% gedurende de eerste negen maanden van 2018, lijkt het erop dat zelfs het laagste streefcijfer voor dit jaar niet gehaald zal worden. Volgens analisten moet Maserati absoluut meer volume halen en dringend werk maken van zijn tarificatie en distributiekanalen. De eerste SUV van Maserati, de Levante, is nu twee jaar op de markt van premium SUV’s, maar krijgt daar af te rekenen met de scherpe concurrentie van de vernieuwde modellen, zoals de Porsche Cayenne, BMW X5 en Mercedes GLE, die niet allemaal over een hybride aandrijving beschikken.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be