Ook dit jaar doen driecilindermotoren het uitstekend, want ze zwaaien de plak in het kleinere segment. De 999 cc motor van Volkswagen doet het net iets beter dan de 1.0 Ecoboost van Ford in de categorie “kleiner dan 1.000 cc”. In het segment van “1.0 l tot 1.4 l” is het de 1.2 Puretech-motor van PSA die wint, en dat al voor het vierde opeenvolgende jaar. In de klasse met grotere motoren “1.4 l tot 1.8 l” bleek de 1.5 liter motor van de … BMW i8 de beste.
Porsche wint in de klasse van “1.8 l tot 2.0 l” (met de 2.0 l van de Cayman en de Boxster) en bij de “2.5 l tot 3.0 l motoren) met de 3.0 V6. Audi is de beste in de categorie van “2.5 l tot 3.0 l” met de vijfcilindermotor. In de klasse “boven 4.0 liter” komt Ferrari als beste uit de bus met de 6.5 liter V12. Deze motor kreeg bovendien de titel “beste nieuwe motor”. Het is weinig verrassend dat Tesla wint in het segment van de elektrische modellen en bij de “groene motorisaties”.
Ferrari scoorde verder met de 3.9 l bi-turbo V8 in de categorie “3.0 l tot 4.0 l” en diezelfde V8 werd eveneens bekroond als « Performance Engine of the Year ».
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be