Actualiteit

SUV’s gevaarlijker bij frontale botsing

Geschreven door Joris Bosseloo | 23/01/2019

Uit een studie van het Waalse Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) blijkt dat een aanrijding met een SUV extra gevaarlijk is voor de tegenpartij, of toch als die persoon met een gewone personenwagen rijdt. Verbaasd?

Op basis van de gegevens van  automobielfederatie Febiac analyseerde het Waalse Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) ongevallen in de periode 2014-2017 voor drie types voertuigen: SUV’s, monovolumes en stadswagens/kleine gezinswagens.

Gewicht is de vijand

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat ongevallen met minibusjes het minst ernstig zijn. De AWSR blijft echter voorzichtig met de conclusies aangezien het specifieke profiel van de bestuurder een belangrijke rol kan spelen in deze cijfers. De gemiddelde chauffeur van een minibus rijdt misschien defensiever, met andere woorden.

SUV’s komen op de eerste plaats in de statistieken met betrekking op ongevallen met doden en al zeker wat frontale aanrijdingen betreft. De grote boosdoener zit ‘m in het gewicht van SUV’s, waardoor ze minder snel afremmen.

En wat met voetgangers?

Misschien verrassend voor sommigen is dat SUV’s niet (veel) gevaarlijker zijn voor voetgangers dan andere wagens. Het gemiddelde aantal verkeersdoden waarin zowel een SUV als een voetganger bertrokken raakte, bedraagt 17,9   tegenover 16,2 voor ongevallen met compacte auto’s en 15 voor ongevallen met monovolumes.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's