Op basis van de gegevens van automobielfederatie Febiac analyseerde het Waalse Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) ongevallen in de periode 2014-2017 voor drie types voertuigen: SUV’s, monovolumes en stadswagens/kleine gezinswagens.
Gewicht is de vijand
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat ongevallen met minibusjes het minst ernstig zijn. De AWSR blijft echter voorzichtig met de conclusies aangezien het specifieke profiel van de bestuurder een belangrijke rol kan spelen in deze cijfers. De gemiddelde chauffeur van een minibus rijdt misschien defensiever, met andere woorden.
SUV’s komen op de eerste plaats in de statistieken met betrekking op ongevallen met doden en al zeker wat frontale aanrijdingen betreft. De grote boosdoener zit ‘m in het gewicht van SUV’s, waardoor ze minder snel afremmen.
En wat met voetgangers?
Advertentie – lees hieronder verder
Misschien verrassend voor sommigen is dat SUV’s niet (veel) gevaarlijker zijn voor voetgangers dan andere wagens. Het gemiddelde aantal verkeersdoden waarin zowel een SUV als een voetganger bertrokken raakte, bedraagt 17,9 tegenover 16,2 voor ongevallen met compacte auto’s en 15 voor ongevallen met monovolumes.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be