Het instituut pleit voor een veiliger verkeer voor fietsers: de ontwikkeling van een betere infrastructuur (ook voor voetgangers) en de verplichting om een fietshelm te dragen tot 14-jarige leeftijd. Men wil ook nultolerantie voor jonge bestuurders en motorrijders wat alcohol betreft, alsook een uitbreiding van de speekseltests om sporen van drugs in het lichaam te vinden. Een betere psychologische en medische opvolging van verkeersslachtoffers en een snellere strafuitvoering na ernstige feiten staan ook op de lijst.
Nog trager
Snelheidsbeperking blijft de heilige graal bij VIAS. Zo wil het instituut een verbod op radarverklikkers – denk maar aan Waze en Coyote – en dat élke stad en elk dorp een volledige “zone 30” wordt.
Privéfirma’s laten flitsen
Minstens even spraakmakend – of verontrustend – als de voorstellen hierboven is de oproep om privéfirma’s snelheidscontroles te laten uitvoeren, zoals dat al in Frankrijk het geval is. De woordvoerder van VIAS nuanceert dit idee door het gebruik van quota’s af te raden. Wij stellen ons daar vragen bij. En niet alleen bij het laatste voorstel.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto: Santeri Viinamäki / Wikipedia
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be