Uit de evaluatie van het actieplan blijkt nu dat Vlaanderen op koers zit om de ambitie op het vlak van publieke laadpunten te halen. Uit de cijfers blijkt dat Vlaanderen eind 2018 3.047 publieke laadpunten telde. Vlaams minister van Energie Lydia Peeters maakt zich sterk dat Vlaanderen tegen eind 2020 de kaap van de 5.000 laadpunten zal gerond hebben. “Iedereen mag gerust zijn: ze zullen er zijn”, klinkt het.
Nog maar 8.000 volledig batterij-elektrische wagens
De doelstelling voor het aantal elektrische wagens ligt moeilijker. Daar staat de teller voorlopig op 34.000, terwijl het doel tegen eind 2020 74.000 elektrische wagens is (of 7,5 procent aandeel). Van de 34.000 elektrische wagens die nu in Vlaanderen rondrijden ze er 26.000 plug-in hybrides en 8.000 volledig batterij-elektrische wagens.
Toch wil minister Peeters de vooropgestelde ambitie niet lossen. “In de toekomst willen we het aandeel volledig elektrische wagens fors doen toenemen. Daarom hebben we de premies het voorbije jaar op hetzelfde niveau gehouden. Recent lanceerde de Vlaamse overheid ook een groepsaankoop. Daarmee hopen we de drempel voor de Vlaming te verlagen en willen we aan autoconstructeurs tonen dat er voldoende interesse is”, aldus Peeters.
Ondergrondse laadpalen
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens Peeters zijn er momenteel ruim voldoende publieke laadpunten voor het aantal elektrische wagens. Maar de Open Vld-minister wijst op de uitdagingen die er na 2020 op de plank liggen. “Als het elektrisch rijden voluit doorbreekt, zal ook het aantal publieke laadpalen fors moeten uitbreiden. De plaats op het publieke domein is daarvoor beperkt. Daarom zullen publieke laadpalen meer en meer ondergronds geplaatst worden, bijvoorbeeld in grote parkeergarages”, aldus Peeters
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be